Monday, December 28, 2009

The cuppies



Special Made by: Mimi, Housemate,Huda and Ritz. These cuppies will travel to Birm tonite..Doakan perjalanan kami. (Housemate duk umah..jaga umah)

Sangat-sangat nak share something. New experience and new environment. So much things nak kongsi. Nanti balik dari Birm akan cerita panjang2.

Till then..InsyaAllah....

Sunday, December 27, 2009

Sweet Memories-Winter Gathering


20-23 Disember 2009, Strathfillan Wigwams, Crianlarich, Scotland

"Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Dia memberikannya kefahaman dalam Ad-Din"
  (Bukhari dan Sahih Muslim)

Friday, December 25, 2009

Kerana destinasiku....

Aku ingin ke Kuala Lumpur. Ku tunggu bas di perhentian itu. 15 minit kemudian, sebuah bas datang. Di hadapan bas tertera arah hendak di tuju. Ke Klang. Di dalam bas ku lihat penuh dengan manusia. Masih ada satu tempat kosong. Masing-masing menyanyi-nyayi kegembiraan. Masing-masing berseronok seolah-olah dunia ini mereka yang punya. Bas berhenti. Manusia di dalamnya memanggil-manggil aku untuk turut sama. Aku bukan mahu ke Klang. Aku mahu ke Kuala Lumpur. Walaupun manusia di dalamnya sangat menarik untuk aku turut sama, tapi bas ini tidak akan membawa diri aku ke Kuala Lumpur. Aku hanya membatukan diri. Membiarkan bas ke Klang itu berlalu pergi.

10 minit kemudian, datang lagi sebuah bas. Kali ini, bas yang sangat mewah. Seat sangat luas. Aircond yang nampak nyaman. Manusia di dalamnya pun duduk dengan sangat selesa. Kemewahan bas tersebut membuatkan aku sangat teruja. Tetapi bila ditanya, bas tersebut mahu ke Melaka. Tidak, bas ini tidak akan membawa ku ke Kuala Lumpur.Aku kembali berdiri di perhentian itu melihat bas mewah tersebut berlalu. Di mana bas ku?

Tidak berapa lama kemudian, sayup-sayup kulihat sebuah bas yang agak buruk sampai. Seat nampak keras. Tiada penghawa dingin. Sudah uzur benar bas ini. Ku tanya pemandu, ke destinasi manakah bas ini akan di tuju. Kuala Lumpur. Pemandu bas menjawab. Aku senyum. Inilah bas ku.Walau buruk dia akan membawa aku ke destinasiku.

Sahabat,
Begitu juga dengan jalan yang aku pilih ini. Kerana destinasiku adalah keredhaan dan syurga Allah, walau banyak ranjau, walau terpaksa ku tinggalkan kesenangan, terpaksa melupakan keseronokan aku akan tetap memilihnya.

Biar pun aku terlambat, tapi Allah masih izinkan aku untuk terus berusaha mencari redhaNya. Aku masih lagi diberi peluang menghirup udaraNya. Aku masih lagi cukup anggota dan deria untuk terus melangkah di bumi ini.

Maka, yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan ku, yang aku hendak dustakan?

Sesungguhnya, Tuhanku Maha Pengasih dan Maha Penyayang..

Thursday, December 24, 2009

Kuliah



Ya Allah, semoga kau bukan hati rakan-rakan ku di Glasgow untuk turut sama menghadiri kuliah ini. Amin...

p/s: Baru pulang selepas 4 hari membina kekuatan ruhiah. Talk Tafsir Ustzah Maznah sangat best!!!!

Saturday, December 19, 2009

Maal Hijrah

Salam,

I have so much to share but so little of time. Busy with my new life which makes me happier and stronger. Off to PMS tomorrow and will be having nearly 20 sisters who are going to stay at my wee house tonite. Salam Maal Hijrah to everybody, please pray for my safe journey tomorrow and also to the succsesful of our program.

Till we meet again...

"I find my happiness in my faith, and my faith is in my heart, and no one has any power over it except my Lord.."

Wednesday, December 16, 2009

Berlapang dada

Hati tengah panas sekejap. Astagfirullah!

Begini lah lumrah hidup berorganisasi.Lumrah hidup dalam kelompok. Pelbagai ragam manusia. Mungkin diri sendiri tidak layak untuk memperkatakan apa-apa sementelah baru menyertai perkumpulan ini. Mungkin yang terjadi di luar dugaan. Menyebabkan panik menerpa. Menghasilkan kerja yang tunggang langgang. Communication breakdown! dan sebagainya.

Sebagai orang luar yang tak sampai setahun jagung siapalah saya yang layak untuk mempertikaikan kerja mereka yang dah lama dalam jalan ini. Tapi saya sedar, mereka pun masing-masing tengah pening dengan exam, dengan program dan bila timbul masalah memang sungguh kelam kabut jadinya.

Maybe sudah terbiasa hidup dibawah protokol.Hidup skema orang kata. Setiap yang dilakukan tak boleh pakai aci ligan jer. Tak boleh pakai main taram. Should go to proper channel. Should do properly. Yeah..I know what you want to say.Just say it. Yes I am budak SKEMA. :)

Tiada siapa yang patut disalahkan. ..Things happened for a reason. So what I should do?
"Selemah-lemah ukhuwah ialah berlapang dada dengan sahabat dan sebaik-baiknya pula ialah mengutamakan sahabat"
Yes, should be berlapang dada.

and with that...I'm Happy. No Anger :)

Alhamdulillah. When you love Islam, you will try to understand it..when u really understand it, it makes you HAPPY.. :D

Tuesday, December 15, 2009

Happy birthday Mama!



To my dear Mama,
Happy Birthday to you!!!
Semoga Allah sentiasa merahmati mu, dimurahkan rezeki selalu,
and please pray for you daughter yang jauh di mata ni..(sob..sob)

P/s: sangat jeles sebab family tgh berkumpul di PD and celebrating my mom's birthday..

Monday, December 14, 2009

Jalan-jalan

Cuaca sangat sejuk! melahirkan kemalasan dan kemahuan yang tinggi untuk terus berada di bawah selimut. Bangun pagi itu satu cabaran yang tinggi! Tidur itu nikmat!isk!

Baru pulang daripada menghantar Rina ke Airport. Adik dari Galway,Ireland yang sanggup bersusah payah datang ke Glasgow semata-mata memenuhi permintaan kami untuk memberi pengisian mengenai Andalus. walaupun ada exam pada hari sebelumnya. Cuti Xmas ni adik-adik Glasgow akan pergi jalan-jalan ke Andalus. Kami tak mahu mereka pergi dengan tangan kosong. Harus dibawa bersama semangat juang Tariq bin Ziyad supaya mereka akan lebih terasa dekat dihati akan kegemilangan Islam di zaman Umaiyah itu. Tidak mahu mereka pergi hanya suka-suka, maka kami bekalkan kisah Andalus yang akhirnya jatuh kepada mereka yang tak sepatutnya.

I'm thinking of my jalan-jalan too..Sepanjang buat Phd ni tak jalan-jalan luar UK pun. hurm...So Insyaallah my next destination will be Turkey.Hurmm lama lagi pun nak perginya.Bulan 5 kot. Apapun, ke mana pun kita pergi we should remember this verse from Ar Rum;


"Katakanlah: Mengembaralah kamu di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana kesudahan orang-orang yang telah lalu (yang telah dibinasakan); kebanyakan mereka adalah orang-orang yang mempersekutukan (Allah) " (30:42)

Sesapa nak pergi jalan-jalan tu, semoga selamat perjalanan korang..InsyaAllah! :)

Saturday, December 12, 2009

Passion

Kalau diberi pilihan, nak buat kek ke nak buat kerja phd, memang buat kek dipilih.Biarpun kek tak sesedap mana tapi seronok bila tengok orang makan. Hari ni memenuhi pesanan kawan yang mahukan 2 kek untuk anak dan suaminya.

Kek untuk anak mestila warna pink. Kalau princes2 lagi baik. Tapi, disebabkan tak sempat nak melukis princess so saya buat simple jer :




Ada princess tasha kat situ :D

Kek Daddy nya buat kek kelapa yang selalu dibuat. Kek tu memang laku.Kejap jer habis kat majlis tu.

Tadi, satu lagi kek dibuat untuk farewell huda. Kali ni buat Baked Alaska. Huhuhu...Ada dalam freezer sebab takmo cair. Baked alaska ni diluarnya meringue dan didalamnya adalah aiskrim.Dibakar pada suhu yang tinggi dalam10-15 minit. Gambar? takleh nak amik sebab tengah keraskan dalam freezer.Harap tak cair aiskrim tu sebab dari menggunung tadi akhirnya jadi separuh dari ketinggian asal.huhuhuhu....

Buat kek ni bisnes ke? Ada juga kawan yang tanya kenapa tak amik duit? Ermm..I'm not looking for money. Baking is my passion. Lagipun, pahala gembirakan orang yang makan kek tu lagi best dari duit. Orang lain gembira, diri sendiri pun gembira.

Friday, December 11, 2009

Kerna mulut..

Kerna pulut santan binasa, Kerna mulut badan binasa. Lidah dan bahasa adalah nikmat dari Allah yang tak terhingga.Lagi besar nikmat yang kita dapat, lagi banyak kita perlu bersyukur.

Manusia akan hilang pertimbangan bila mula berbicara perkara yang mengarut dan tak berfaedah. Jadi, Islam menyaran untuk berdiam diri daripada berkata-kata jika tiada keperluan.Lidah kita juga seperti tali di tangan syaitan yang dipergunakan oleh syaitan kepada keburukan jika kita tidak mengawalnya.

Tiada lurus iman seorang hamba sehingga lurus hatinya, dan tiada lurus hatinya sehingga lurus lidahnya. (HR. Ahmad)
Hati manusia ini juga di ibaratkan seperti teko, muncung teko itu lidahnya,dan air yang dituang itu adalah isi kandungan hatinya. Hubungan lidah dan hati memang saling kait mengait. Busuknya hati, menyebabkan buruknyanya percakapan.Buruknya percakapan membuat busuk dan gelapnya hati.Begitulah kritikalnya perihal menjaga percakapan ini.

Saya dan huda sangat tertarik dengan hadis yang diriwayat oleh Abu Dawud;
Sa'eed bin Musayyeb berkata, "Ketika Rasulullah duduk bersama sahabat-sahabatnya, seorang daripadanya berkata kasar kepada Saidina Abu Bakar sehingga dia terasa hati, tetapi Abu Bakar hanya diam. Kali kedua, orang tersebut sekali lagi berkata kesat kepada Abu Bakar tetapi dia masih berdiam diri. Apabila masuk kali ketiga orang tersebut menyakiti hati Abu Bakar dengan lidahnya, Abu Bakar menjawabnya kembali, dan ketika itu Rasulullah bangun meninggalkannya.


Abu Bakar bertanya, 'Adakah engkau tidak suka akan perbuatanku ya Rasulullah?'


Rasullulah menjawab , ' Tidak, tetapi Malaikat telah turun dari syurga menidakkan apa yang dikatakan oleh orang itu.Tetapi, apabila engkau mula membalas percakapan buruk lelaki itu, malaikat telah pergi dan tempatnya diambil oleh syaitan.Dan aku tidak duduk di mana syaitan duduk.
 Semoga semua dapat muhasabah diri. Jangan biarkan nikmat yang Allah beri ini digunakan secara sia-sia.


p/s: Ini adalah pengisian yang diberi oleh huda semasa usrah last week.Thanks huda for sharing!

Thursday, December 10, 2009

Usrah untuk orang baik sahaja ke?

Alhamdulillah, hari ini masih lagi dikurniakan nikmat iman. Masih lagi dapat menghirup udara bumi Glasgow. Adik seusrah mengkhabarkan berita kematian kawannya di German. Al Fatihah untuk adik tersebut.Masih muda. Tapi ajal itu tidak mengira usia. Tidak mengira kedudukan.Tidak mengira kita bersedia mahupun tidak. Muhasabah diri sebentar. Entah bila pula giliran kita. Cukupkah bekalan yang ada? *sigh*

Betapa sekarang saya betul-betul menghargai masa yang ada. Benarlah kata orang, lagi banyak benda yang bermanfaat hendak dibuat, lagi tersusun masa kita. Ada deadline yang hendak dikejar.Itu belum lagi ’dikejar’ supervisor yang memang selalu berkejar-kejaran dengan kerjanya. Disamping itu, ada tanggungjawab yang perlu dipikul. Semua memerlukan penyusunan masa yang lebih teratur. Tanggungjawab duniawi dan ukhrawi itu perlu diseimbangkan. (mode: muhasabah lagi)

Saya sedang melihat persekitaran dan cuba belajar memahaminya. Mengapa ada manusia yang inginkan Islam itu, tapi hanya kerana dia bergaul seperti orang biasa dengan yang lain, maka orang mengadili hatinya dan berkata seseuatu yang tidak sepatutnya. Mengapa ada manusia yang inginkan Islam, hanya kerana dia tidak berpakaian seperti muslimah yang solehah, maka dipersoalkan kedatangannya ke usrah. Mengapa mesti manusia berburuk sangka dan cepat mengadili manusia lagi. Ramai di kalangan kita sangat judgemental! (mode: muhasabah diri sekali lagi).

Ya, Islam itu patut mengubah seseorang. Tapi perubahan itu mungkin mengambil masa. Mungkin bukan setahun, dua tahun atau mungkin akan makan bertahun-tahun. Keinginan terhadap Islam itu lah menjadi lonjakan untuk terus mendekatkan seseorang itu kepada Rabnya. Selagi dia berada di tali Allah ini, selagi itu dia masih mampu menjadi lebih baik.Sepanjang perjalanan kita mencari kefahaman dan mendekatkan diri kepada tuhan, biar kita berusaha sedikit demi sedikit memperbaiki diri. Jika mahu berubah secara mendadak takut perubahan itu hanya sementara. Biar kefahaman kita jelas. Agar tahu tujuan kita hidup di muka bumi ini.

Sekian,

-yang struggle to catch up her new life-

Tuesday, December 08, 2009

Wajah kegembiraan hamba

Widad dan Mu'nisa. Dua nama yang bila saya mendengarnya akan memberi kegembiraan. Walaupun baru beberapa bulan bersama mereka, tapi tautan hati itu terasa sungguh kuat.Wajah ceria mereka, wajah bersemangat mereka memberi muhasabah pada diri sendiri. Mereka sungguh beruntung. Sedih pula mengenang zaman 'undergrad' saya. Banyak dibazirkan dengan perkara yang sia-sia. *sigh*

Hari ini saya berpeluang berborak dan bermesra dengan Huda, naqibah kepada Widad dan Mu'nisa yang bakal pulang ke Malaysia tak lama lagi.( Terasa kehilangans angat-sangat bila huda pulang nanti.) Huda memang tak segan silu bercerita betapa dia memang terpaksa tebal muka mendekati adik-adik ini. Hanya kerana satu niat. Untuk berkongsi kemanisan iman. Alhamdulillah, jika satu masa dulu, ada yang bermuka kelat ketika berada dalam usrah, hari ini masing-masing  hadir ke usrah dengan penuh ceria dan bersemangat. Inilah kuasa kasih sayang atas nama Allah. Ini juga keajaiban yang berlaku bila pemahaman sudah jelas. Melebutkan yang keras, meluruskan  yang bengkok. Semoga adik-adik ini akan tetap berada di jalan ini, InsyaAllah.

Melihat pula keadaan pada diri sendiri. Hidayah itu sudah lama datang di depan mata. Tapi saya pejamkan mata! Hampir 2 tahun adik naqibah tak putus asa menarik saya ke jalan ini. Bukan tidak mahu. Tapi ada sesuatu yang lain yang serik menarik saya untuk berada di jalan ini. Ada kelemahan yang sukar di atasi.   Akhirnya, saya akur. Saya perlu mengatasi kelemahan ini. Alhamdulillah, adik naqibah mungkin boleh tersenyum sekarang. Usaha 2 tahunnya tidak akan saya sia-siakan.. :) Kepada adik naqibah, terima kasih kerana sabar menanti dan tak jemu-jemu berusaha untuk mentarbiyahkan diri ini. Sayang awak!

Semoga diri terus thabat...Semoga hati tidak dipalingkan lagi..

Monday, December 07, 2009

Hidayah

Talhah meluncur laju. Saya dan adik naqibah juga rancak berbincang memanfaatkan 3 jam perjalanan kami ke Aberdeen.

" Mereka kata, kita ni hanya nak bersama-sama dengan orang tertentu saja. Buat apa-apa pun dengan kita-kita je"
Saya meluahkan apa yang terbuku di hati. Kami yang bergerak atas dasar cintakan Islam dan mengajak orang untuk berbuat baik ini dikatakan tidak bercampur dengan orang lain. Malahan, kami dikatakan meninggalkan orang yang bukan berada di'circle' kami.

Kami bukan pemberi hidayah! Kami memang sebolehnya mahu menembusi semua hati yang berada disekeliling kami, menarik mereka kepada Allah yang satu. Di waktu yang sama kami juga mengharapkan mereka ini ada usaha untuk pergi ke jalan Allah itu. Kami akan buat setakat yang kami mampu.Tapi. mereka juga perlu berusaha mencari jalan untuk lebih mendekati Allah. Tidak perlu menunggu manusia lain mengetuk pintu hati jika kesedaran itu sudah timbul sendiri. Banyak kemudahan yang ada di dunia sekrang. Banyak laman web yang boleh dilawati yang mengajak manusia itu membuat kebaikan. Mungkin kita boleh menghubungi orang-orang ini untuk membantu kita. Hendak seribu daya!
"Kita tak boleh nak tinggalkan mereka yang hendakkan agama ini. Kadang-kadang mereka tu nak, tapi tak tahu nak buat apa. Di situ la tanggungjawab kita."
Adik seusrah saya pula melontarkan kata hatinya ketika di dalam usrah kami. Benar kata dia. Inilah usaha kami. Mendekati mereka yang mampu kami dekati. Kami tak minta apa-apa. Kami minta mereka kembali kepada Maha Pencipta sahaja. Kami bukan mahu nama. Kami bukan buat kerja ini untuk kepentingan sendiri. Bukan untuk kuatkan organisasi yang kami duduki. Bukan mahu menarik orang supaya boleh membentuk satu kumpulan manusia yang boleh menjatuhkan kerajaan hari ini. Bukan itu!!!

Hidayah Allah itu umpama hujan yang turun di bumi. Mereka yang mahukannya perlu menadah air hujan itu.  Kita perlu usaha mendapatkan hidayah. Kita yang telah tersedar ini pula perlu membantu mereka agar dapat sama mengecapi nikmat iman itu.

Ingat, pengakhiran kita nanti, kita mahu kembali kepadaNya. Benarkah solat kita selama ini? Dapatkan solat kita membuat kita benar-benar mengenali pencipta kita? Cukupkah amal kita? Adakah amal kita dapat mengembalikan kita kepada Allah?  Jangan amalan kita tu kita buat kerana rutin. Bacaan quran kita tu kerana kita hanya mahu membaca, tapi tidak langsung terkesan dihati dan dilahirkan melalui perbuatan. Islam bukan sekadar bertudung.Islam bukan sekadar nikah kahwin.Islam bukan skadar puasa di bulan ramadhan. Islam itu menyeluruh!

p/s: lain kali sambung lagi..

Thursday, December 03, 2009

Perubahan

Benarlah, cinta Allah itu mengatasi segalanya. Begitu terasa perubahan dalam diri. Kali ini begitu ketara! Hingga sendiri pun tidak terjangka daripada mana kekuatan ini diperoleh. Mungkin berkat doa ibu yang selalu mendoakan anaknya yang jauh ini. Atau doa adik naqibahku yang tak jemu-jemu memikat hati supaya tertaut dengan jalan ini. Tapi yang pasti, Allah sememangnya sentiasa menjaga ku.

Setiap kali aku tergelincir, pasti Dia menyedarkanku. Setiap kali ku alpa, ada Dia sebagai pengingatku. Dia ada di mana-mana. Dia sentiasa bersama ku.Patutkah aku jika aku tidak bersyukur?

Hari ini aku masih dikurniakan nikmat iman. Masih dapat mengecapi kemanisan iman. Kau tahu bagaimana manisnya iman itu? Iman itu terasa manisnya bila kau mencintai Allah dan Rasul lebih dari segalanya. Begitulah yang aku rasa sekarang. Aku rasa bahagia. Sangat bahagia. Sungguh! Aku tak bohong. Aku tidak lagi dibelengu cinta manusia. Cinta manusia yang tidak pernah menjanjikan apa-apa. Bila cintaku pada Allah diletak di tangga pertama, segala urusan semuanya adalah keranaNya. Hanya mengharap redhaNya. Kerana aku tahu, syurga yang aku ingin-inginkan itu bukanlah khayalan.Ia adalah nyata! Jadi, untuk apa lagi aku kejar cinta manusia itu?

Manisnya iman itu aku rasa hingga aku benci untuk kembali kepada maksiat yang telah aku lakukan. Sesungguhnya aku tak mahu lagi jatuh di lubang yang sama! Lubang penuh maksiat! Lubang penuh kejahilan! Lubang penuh khayalan! Aku tahu, neraka itu juga pasti! Mana aku sanggup duduk di dalamnya.Ya Allah, ampunkan dosaku!

Dan mereka disekeliling ku, ku ikhlaskan hati ku ini untuk mencintai kamu kerana Allah. Aku mahu kamu juga merasai apa yang ku rasa. Aku juga mahu kamu merasai manis iman ini....

Sabda Rasulullah SAW.: "Tiga perkara yang barangsiapa terdapat (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan iman (iaitu) Allah dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya (Allah dan Rasul), dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam api".

(Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim dan lain-lain)

Dalam kemanisan ini, aku rasa tenang di dalamnya...

Ya muqallibal qulub, tsabbit qolbi 'ala dinika Ya Allah.. Amin!

Wednesday, December 02, 2009

Break

Take a break... layann...





p/s: Credit to Arina for the poster.Sangat mengujakan!!!!!

Tuesday, December 01, 2009

Buruk sangka II

Sebelum menyambung penulisan mengenai buruk sangka yang dibolehkan, kita lihat dulu perihal buruk sangka kepada Allah.

Buruk sangka kepada Allah selalu timbul apabila kita ditimpa musibah atau ujian. Kita tidak dapat menerima hakikat bahawa manusia itu diciptakan untuk diuji dan menghambakan diri kepadaNya. Seseorang itu merasakan bahawa Allah tidak adil kepadanya. Malahan ada juga yang mempersoalkan mengapa kita diuji.Kenapa Allah jadikan syurga dan neraka.Kenapa tak dijadikan syurga sahaja? Kenapa nak dibalikkan hati kita dari terus berada di jalan Allah? Kenapa itu kenapa ini..

Buruk sangka ini terhadap Pencipta kita ini wujud disebabkan kelemahan iman dan kurangnya kefahaman terhadap Islam itu sendiri. Cuba lihat semula, ujian-ujian yang pernah kita lalui dahulu. Mungkin di kala ujian itu mendatang, kita tidak nampak signifikan mengapa ia berlaku. Lihat kita hari ini, dan cuba 'relate'kan dengan ujian yang kita lalui itu.

Saya nak bagi contoh terdekat, iaitu diri sendiri (supaya boleh muhasabah diri jugak :).Ada suatu masa saya merasakan agak tertekan melihat kawan-kawan disekeliling seorang demi seorang berkeluarga. Lebih menambah tekanan apabila hubungan saya dengan seseorang terputus di tengah jalan dengan kata lain tak jadi kawin! Bila kita duduk dan berfikir sejenak, sememangnya saya sebenarnya tidak ada kemampuan untuk menduga atau predict what will happen to me in the future. Buat masa sekarang apa yang saya nampak, Allah belum menemukan jodoh saya kerana saya masih tidak mampu lagi untuk menjadi isteri yang solehah. Masih terlalu banyak perlu dibaiki. Saya juga masih diperlukan oleh keluarga untuk membantu mereka. Tidak ada satu keburukan pun atas apa yang ditentukan Allah kepada saya! Allah bukan nak bagi saya lonely, Allah bukan saja-saja nak buat saya sedih! Allah, He knows everything!

Buruk sangka terhadap Allah sehingga kurang yakin kepada kekuasaanNya, kebesaranNya, kebijaksanaanNya hanya akan melemahkan iman kita. Bila hati mula menuduh Allah tidak adil, kita akan mula merasakan hidup kita ini sia-sia. Menyangka Allah hanya nak bagi yang buruk-buruk sahaja. Sudahnya, kita terus hanyut, tidak muhasabah diri dan tetap dengan keadaan kita.Tidak redha dan tiada ketenangan dalam hati dan alangkah ruginya!!! dan dalam sebuah hadith qudsi, Rasulullah SAW bersabda,
"Firman Allah Ta'ala: Aku menurut persangkaan hambaKu dan Aku bersamanya di mana saja ia sebut (ingat) akan daku." (Hadith riwayat Bukhari & Muslim)

Kan lebih baik bersangka baik. Atau dengan kata mudah 'Think positive!' Kita tak akan rugipun jika bersangka baik dengan Allah. Tidak rugi pun berfikiran positif terhadap apa yang Allah tentukan dan segala ujian yang didatangkan kepada kita. Kita patut semat kukuh dalam hati bahawa Allah hanya berkehendakkan yang baik-baik sahaja untuk hambaNya. Kita kena yakin bahawa hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui.
InsyaAllah, kita dapat menjalani hidup ini dengan tenang dan semoga kita semua dapat keredhaan Allah...

To end this session, ada lagu best..meh la dengar.



(akan bersambung lagi.....InsyaAllah)

Sunday, November 29, 2009

Buruk sangka I

Kita manusia memang sering timbul perasaan buruk sangka dalam hati. Hati saya pun  tidak dinafikan selalu  terbit perasaan buruk sangka pada orang. Astagfirullah!! Buruk sangka kepada manusia lain itu selalunya datang dari hati yang telah dicemari dengan rasa cemburu, dengki dan iri hati. Buruk sangka pada Allah datang daripada kelemahan iman, tidak yakin dan kurangnya ilmu agama. Ya Allah, masih ada titik hitam di dalam hati ni sampai ada terburuk sangka pada orang...Astagfirullah..astagfirullah..

Ingin saya kongsikan bersama perihal buruk sangka ini agar dapat memberi pengajaran kepada diri sendiri. Dalam Al Quran, Allah ada menyebut perihal persangkaan atau pun 'dzhon' dalam surah favourite saya, Surah al-Hujurat dalam ayat 12,

"Hai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya; Dan bertakwalah kamu kepada Allah. Sesunguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang"

Cantikkan ayat-ayat cinta Allah itu? Allah dah  bagitau kita supaya jauhkan diri daripada berprasangka terutamanya berprasangka buruk kerana ia adalah satu dosa. Satu dosa! satu titik hitam dalam hati..tak tambah dosa-dosa yang lain lagi. Berapa banyak la titik hitam dalam hati sehingga gelap gelita hati kita. Aduh!!

Cuba bayangkan, satu hari ni ada seorang hamba Allah telah menghubungi kita meminta bantuan. Dia nak datang belajar di sini, jadi dia minta tolong carikan rumah. Kita ni yang baik hati pun bersusah payah la mencari rumah, dan berjaya menghubungi seorang rakan yang lain yang kebetulan nak cari housemate. Kita pun dengan gembiranya memberi 'contact number' kawan kita kepada hamba Allah itu.

Sampai waktu dia datang belajar di sini, kita terserempak dengan hamba Allah itu. bersama kawan kita. Kawan kita yang telah menjadi housemate dengan hamba Allah ni, memperkenalkan kita pada hamba Allah tersebut. Kita pun excited la sebab jumpa dengan orang yang kita telah tolong. Hamba Allah tu hanya angguk dan salam tetapi tidak berkata apa-apa. Wahhh!!..kita yang mula-mula tadi excited terus semangat jatuh merudum. Terus berburuk sangka."Ceh! tak cakap terima kasih pun padahal aku dah tolong dia. Takde adab langsung!!"

Hal tersebut telah kita bagitau pula kepada kawan kita yang lain. " Kau tahu tak, hamba Allah ni bukan nak berterima kasih pada aku padahal aku dah tolong dia.Boleh buat dekkk jer dengan aku bila org introduce dia dgn aku." Maka, kawan kita pun sudah mempunyai sangkaan yang buruk kepada hamba Allah itu. Dan kawan kita pula telah menghebahkan kepada orang lain. Dan akhirnya, ramai la orang tidak mahu berkawan dengan hamba Allah ni disebabkan sangkaan bahawa dia seorang yang sombongdan tidak beradab. Kesian tak? Hakikatnya, hamba Allah ni sebenarnya orang yang sangat blur. Bukan dia tak mahu berterima kasih. Cumanya dia ni tak ada skill dan bergaul dengan orang. Lagipun waktu hari diperkenalkan tu, hamba Allah ni baru sahaja sampai dan masih dalam keletihan. Jadi, dia ni takleh nak ingat siapakah org yang diperkenalkan itu. Memang blur dan tak cukup tidur.

Tapi lihatlah, sebab buruk sangka, telah menjadi umpatan dan seterusnya menjadi fitnah. Dari sangkaan dalam hati terus berubah menjadi sesuatu yang lebih buruk.Terukkan penangan sangkaan buruk ni?

Kadang-kadang kita pun selalu bersangka buruk apabila ada orang tiba-tiba berubah menjadi baik.Ataupun tiba-tiba ada orang buat baik dengan kita. Hati ni sering jer akan terlintas "Mesti ada udang disebalik batu!"  atau pun "Ala, dia tu hangat-hangat taik ayam jer. Hari ni berubah, esok jadi jahat balik" Padahal, orang tersebut ikhlas nak buat baik dengan kita dan ikhlas juga untuk berubah. Disebabkan kita pun tak ubah-ubah, masih duk di takuk yang lama, maka bila kita lihat orang berubah menjadi baik, kita pulak dengki dia jadi lebih baik dari kita.

Pernah tak kita berburuk sangka dengan orang yang pakai dedah-dedah, yang 'berhuha-hua ' dengan tak kira laki ke perempuan? Kita merasakan bahawa dia ni tak boleh nak jadi baik. Buruk sangka sungguh kan? Akhirnya kita pun tak mahu dekat dengan mereka. Lebih teruk lagi, kita terus tak ajak dia untuk buat baik.

Hei! kita ni tidak boleh nak 'predict' what will happen in the future. Ntah-ntah, minah yang dedah2 tu suatu hari Allah campakkan hidayah kepada dia, dia menjadi seorang Muslim yang lebih baik dari kita. Kita tak tahu! Hanya Allah sahaja yang tahu. Dan siapa tahu, kalau kita mendekati dia, kita telah membantu dia untuk menjadi orang yang lebih baik. siapa tahu yang sebenarnya dia sedang menunggu-nunggu seseorang untuk membantunya berubah. Siapa yag tahu????

Sesungguhnya, untuk mengubat sangkaan buruk itu, hendaklah engkau menidakkan sangkaan itu. Jangan ubah sikap dan padangan kita terhadap seseorang menurut sangkaan kita. Bila hati terdetik sangkaan buruk, cepat-cepat menidakkannya! ubahnya jadi sangkaan yang baik.

Tetapi, jangan lupa...ada juga sangkaan buruk yang dibenarkan...

(akan bersambung...)


Thursday, November 26, 2009

Eid Mubarak!



Wednesday, November 25, 2009

Hurt

Last two days, I've told Zaa about angry.

" Zaa, cuba bayangkan..bila kau ketuk paku kat papan, lepas tu kau cabut balik paku tu. Berbekas tak papan tu? Of course la ada kesan kan. Samala kalau kau marah orang. Maybe you feeling ok after that, tapi orang yang dimarahi mungkin akan tetap terasa di hati."

It same goes when you hurt other's feeling. Tak kisah la you marah ke, you tak mahu bercakap dengan dia ke, apa sekali perbuatan yang melukakan hati orang lain. Lagi-lagi jika you tak mintak maaf .Jangan fikir hati orang yang dilukai itu boleh kembali normal dalam masa terdekat. Lebih-lebih lagi, you tak tahu apa yang orang itu rasa, alami dan kesannya pada hidup orang tu.So, do not expect everything will be ok after what you have done.The least u can do is please say sorry if you hurt people and please mean it not just say it.

But, u maybe think that orang tu dendam kat you. Sometime it is not. Because it is not easy to overcome this 'hurt' feeling. You are talking about heart that have been hurt. You are talking something that u can't see physically.Takde doktor boleh bagi ubat untuk sakit  ni.She or he need to find their own way to overcome this.

To those yang telah disakiti, the best way to overcome this.... back to your nature of your heart. Fitrah hati itu mahukan tuhannya. Jadi, kembalilah kepada Tuhan. He knows what the best for you. Redha dengan apa yang berlaku.InsyaAllah..

Monday, November 23, 2009

Brownies

I WOULD LIKE TO WISH MY DEAR SISTER, NINA 'HAPPY BIRTHDAY!!' YANG KE BERAPA EK?HUA HUA HUA DAH MASUK ANGKA 3+ SEMOGA DIMURAHKAN REZEKI DAN GEMBIRA SOKMO BERSAMA SUAMI TERSAYANG. SEMOGA HIDUP SENTIASA MENDAPAT RAHMAT ALLAH, SEMOGA DIMAKBULKAN DOA, DAN AKHIR KATA...BILA NAK MULA PROJEK 'ANAK SEDARA' NI? EHEHEHE JGN MARAH...



My first brownies!! sebelum ni housemate yang rajin buat. Tapi disebabkan kes nak 'perabih' coklat, mixed nut dan coklat chip yang dah berkurun lama disimpan dan juga disebabkan ketiadaaan tepung naik sendiri makanya telah ku cuba membakar brownies ini.

Terlajak timing dalam oven.Ada bahagian yang hangit (kat hujung2 tu) tapi masih sedap dikunyah. Ini namanya ubat sakit gigi sebab kandungan gulanya melebihi kandungan tepung.(Huhuhu..appointment dengan doktor gigi masih berbaki 2 kali.Rabu ni dan Jumaat minggu depan)

Resepi:

8 oz Butter
8 oz Chocolate bar
8 oz Tepung
10 oz Gula
2 sudu teh serbuk koko
6 oz choc chip
2 biji telur

1. Cairkan butter dan chocolate atas api kecik selepas tu sejukkan kejap
2. Ayak tepung dengan serbuk koko
3. Masukkan butter,chocolate yang dah dicairkn ke dalam bekas adunan dan masukkangula dan telur.Kacau.
4.Masukkan tepung dan pukul adunan.
5. Masukkan choc chip dan nuts(saya tambah sendiri). Kacau.
6.Masuk dalam loyang 4 segi. (Jangan lupa lapik ngan kertas.
7.Bakar selama 30-45 minit.

Selamat mencuba!

Sunday, November 22, 2009

Tentang Ikhlas

"Kak Mimi, macam mana nak ikhlaskan hati?"

Aduhai, aku bukan orang yang layak menjawab pertanyaan ini. Kadangkala hatiku ini  ada masanya tidak ikhlas adikku. Aku juga manusia yang lemah yang terkadang imanku juga ada naik turunnya.

Tapi, yang aku tahu, ikhlas itu bila apa jua yang kau lakukan, bukanlah kerana manusia. bukan kerana mahukan sesuatu Tapi hanya kerana Allah. Lillahi Taa'la.

Ikhlas itu, bila kau belajar, kau belajar bukan untuk lulus peperiksaan, bukan untuk menggembirakan hati ibu bapa mu tetapi kerana Allah.

Ikhlas itu, bila kau memberi, bukan untuk dipuji, bukan untuk nama, tetapi kerana Allah.

Ikhlas itu, bila kau berubah menjadi lebih baik, bukan for the sake of 'naqibah' mu atau bukan kerana kawan-kawanmu. Tetapi kerana Tuhanmu.

Ikhlas itu, bukan kau bersahabat kerana kau sunyi, bukan untuk bersuka ria tetapi kau bersahabat kerana Allah.

Ikhlas itu,  bila kau mengasihi seseorang, kau kasihinya juga kerana Allah.

Memang pasti! Ikhlas itu kau lakukan segala kerana Allah.

Kerana kita hidup ini hanya untuk mencari keredhaan Allah.
Dengan keredhaan Allah, kau akan lulus exam mu,
dengan redha Allah kau akan membahagiakan ibu bapa mu,
dengan redha Allah, pemberianmu akan bermanfaat,
dengan redha Allah, akan ditunjukkanmu ke jalan yang benar,
dengan redha Allah, sahabatmu adalah sahabat sejati,
dengan redha Allah, orang yang kau kasihi dan dirimu sentiasa berada di bawah lindunganNya.


Ikhlas itu kupandang sebagai sesuatu yang murni, terpancar dari hati yang suci, yang membawa diri terus kepada Ilahi..

Jika kau melakukan sesuatu, tapi belum dapat mendekatkan kau pada Penciptamu..
Makanya,
Kau belum ikhlas!

Adikku,
Di pengakhirannya nanti,
Kita hanya mengharapkan keredhaan Allah
Untuk berada di dalam syurga yang dijanjikan..
Syurga itu pasti.
Bukan khayalan semata..


Saturday, November 21, 2009

Kek lagi

Hari ni ada tempahan 2 kek. Dua-dua kek kelapa. Kata Zaa, zaman Carrot cake telah berlalu. Semua orang dah puas makan carrot cake. Sekarang orang nak makan kek kelapa. Saya tak tahu la apa yang sedapnya kek kelapa tu ( tuan yang buat kek pun makan 2 potong jer sejak dia start buat kek kelapa ni). Dah beberapa orang yang ditemui bagi sign nak makan kek kelapa ni. huhuhuhu...

Kek yang pertama untuk annyversary 'bonda' di sini. Tak sempat nak decorate, gambar pun tak ambil. Just buat simple-simple. Kek kedua untuk Zaa. Kononnya untuk celebrate birthday noriko. Tapi sebenarnya dia yang nak makan.huhuhu :P. Rasanya boleh buat kedai kek la kat sini. Sebenarnya saya tak pandai buat kek. Tapi kalau nak decorate kek tu tu memang la sangat suka. ;)

Memang 'capek' la hari ni. Pagi tadi konon plan nak study malam ni. Tapi macam penat jer.huhuhu.Esok la pi opis.

Thursday, November 19, 2009

Zulhijjah

Dah masuk zulhijjah...
Meh dengar lagu best..



Kalau nak nyanyi sama leh tgk lirik in arabic ni...



and the meaning (i just google it..kesahihan makna tidak dpt dipastikan. tak abis belajar arabic lagi)

Approaching God with our hearts
No fear nor grief for whom He guides
His rope is strong and will never waver
His provision is there for all who are in need

In every place, at every time
Above you is The Glorious Caretaking Lord
In every place, at every time
You have a Lord who loves you and will never forget you

Do we know our Lord?
Do we see our Lord’s blessings?
Do we know our Lord?
Do we thank Him... or have we forgotten..
that His servants... we are

In His Dominion we exist for as long as He wills
And we call upon His bounty through prayer
And seek His favors through hope
For He is our refuge when difficulty strengthens its hold

In every place, at every time
Above you is a Glorious care Taking Lord
In every place, at every time
You have a Lord who loves and will never forget you

Do we know our Lord? Do we see our Lord’s blessings?
Do we know our Lord? Do we thank Him... or have we forgotten..
that His servants... we are

My heart is Allah’s, My soul is Allah’s
My wealth is Allah’s

La Tahzan

La Tahzan, Allahamaa'na!

Setiap yang berlaku, mesti ada hikmahnya. Manusia datang dan pergi. Allah tetap bersama kita. Apapun keputusan yang dibuat atau diterima pasti ada alasan disebaliknya.

Sedalam mana pun cinta kita pada manusia, perlu dalam lagi cinta kita pada Ilahi.
Setinggi manapun harapan kita pada manusia, pasti suatu hari harapan kita dikecewakan. Tapi tidak jika kita letakkan setinggi harapan pada Allah.

Kekadang kita tidak sedar, keegoan diri punca segalanya. Ego itu bukan sifat manusia. kita tidak layak untuk ego. Kita boleh menjadikan? kita boleh hidup selamanya? Kita bisa memberikan rezeki pada makhluk lain? Jika tidak, simpan sahaja egomu wahai manusia, kau tidak layak!

Kekadang kita tak sedar, lemahnya hati ini. Kita bukan perfect! Tapi setidak-tidaknya kita kena usaha untuk baiki hubungan kita dengan Allah dan kemudiannya hubungan kita dengan manusia yang lain.

Kadang-kadang, jalan yang kita pilih itu penuh ranjau berduri. Bukan jalan untuk senang lenang. Tinggalkan semua yang kita cintai. Untuk terus dekat kepadaNya..untuk mengharapkan hanya keredhaanNya.

La Tahzan,
La tahzan wahai hati yang berduka. Ingatlah, biar kau hilang segalanya, Allah tetap bersamamu.

Tuesday, November 17, 2009

sakit lagi

Malam tadi tidur saya tidak lena. Mungkin disebabkan kesakitan di gigi yang kejap datang kejap pergi walaupun sudah ditelan pain killer.Painkiller pula mengandungi kafein menyebabkan mata lagi susah untuk lelap. Yang pasti pukul 10 malam sudah melabuhkan diri di atas tilam, tapi pukul 3.30 masih tidak lena.

Terasa denyutan sakit di pipi. Semalam, bertemu semula dengan dentist. Dia agak terkejut melihat keadaan saya terus memberi suntikan antibiotik di bahagian yang sakit. Mendapat prescription 15 biji antibiotik untuk 5 hari. Hari ini hari kedua tapi bengkak masih tidak surut. Saya mula risau. Jika hari kelima masih tidak surut, dentist kata saya perlu telefon klinik sebelum pukul 5 dan rawatan khas akan diberikan. Dalam hati hanya berdoa, Ya Allah, sembuhkanlah sakit ku ini.

Sesungguhnya banyak kerja yang tergendala sekarang. Saya sudah lewat seminggu dari schedule untuk kerja conference saya. Untuk project spa*ce, w*eb saya sememangnya sudah lost in track sejak pulang dari Malaysia. Hanya membantu mereka mana yang patut (mesti kena kutuk sebab bnyk tak buat kerja..huhuhu diorang pun rasa cukup terer dan takmo bantuan.so what should i do?tolong prepare document je la).

Kena muhasabah diri bila sakit-sakit ni. Mesti ada salah yang dah dibuat. Huwaa...!!! Astagfirullah....

Saturday, November 14, 2009

Bengkak

Bangun pagi hari ini dengan satu lagi ujian kesakitan. Belum surut sakit gigiku, tiba-tiba mata sebelah kiri ni boleh nampak pipi. Huh! muka ku dah membengkak. Bila ditekan rasa sakit di gigi. Sah! ni bengkak berasal dari gigi yang sakit tu ( yang doktor kata tak de apa2, elok jer gigi).

Suhu badan pun makin lama makin meningkat. Tapi tak tahu la jugak, badan jadi panas sebab mengemas dapur dengan bersungguh-sungguh ker, atau memang nak demam. Kita tunggu petang nanti. Baru jer pagi ni bersemangat nak pergi mengajar di sekolah Malaysia tu. Dalam kepala dah berkira-kira nak ajar tentang Haji dan Umrah. Alat bantu mengajar pun memang dah lama siap (tahun lepas nak ajar tapi tak sempat).

Abstract untuk conference yang di hantar last week tu dah diterima. Kan dah cakap...InsyaAllah takde masalah selagi ada nama Supervisorku dalam paper tu. Tapi, bukanlah dia yang luluskan. Just nama dia tu mmg sgt la glamer dalam bidang ni. (Bidang dinamik)

Okla, nak sambung tido.Tiba-tiba rasa berdenyut-denyut kat kepala ni.


Thursday, November 12, 2009

The uncertainty

I found this beautiful quote while browsing my facebook. It was posted by my dear 'adik' regarding a nikah.
"A women's heart should be so lost in Allah SWT, that a man needs to seek HIM in order to find her"
MasyaAllah. It is so true that made me cry. I may 'overreaction' here but these words really touch my heart as last nite I was 'bermunajat' with Allah, begging him to give me the answer, to give me any sign, to give ilham or anything. It was more than a month having this uncertainty and almost everyday praying istikharah since then. Alhamdulillah, I got the answer now!

I was reciting Surah At taubah again and again.Trying to understand what Allah wants to tell me by reading the translation. ( I should mastering Arabic..insyaALlah! one day!) Lots of questions around my head. Is my taubah accepted? Are my sins forgiven? Is this the way that I really want?

At the end, I believe that husnuzon(bersangka baik) to God is the best that I can do. Allah knows the best. He will gives us the best. As he said to us in Quran,
"And seek forgiveness of Allah, surely Allah is Forgiving,Compassionate" (Al-Muzammil, verse 20)
May Allah bless me, my parent,my family and my friends and 'him'. May Allah gives His hidayah to them, especially to those who close to me. (I was thinking before that if only my supervisor is given hidayah from Allah, it is going to be one of the best thing ever happen in mylife...If only..)

p/s: I'm in great pain. Suffering post-treatment pain of my tooth.I think I should go to my dentist again. The pain is unbearable!

Wednesday, November 11, 2009

Tak tertanggung

Tak tahu bila kali terakhir sakit ini datang. Sakit. Sakit sangat-sangat.

Sakit gigi.

Sebelah kiri, atas dan bawah.

Jumpa dentist, x-ray gigi atas, tapi tak berjaya xray gigi bawah sebab tak boleh tahan sakit bila alat xray tu diletak di rahang bawah.(kalau atas panggil lelangit, kalau bawah lidah panggil apa ek?)

Hasilnya, gigi atas takde masalah. Gigi bawah doktor guna kaedah cuba jaya. Dia buka semula tampalan dulu (yang tak cantik tu), diganti dengan tampalan baru (sama jer tak cantik, buruk benar kerja dentist kat uk ni).

"Wait until it settle down for maybe 2 weeks. If you still feel the pain, then call us back" Dentist bagitau sebelum keluar. Rawatan adalah percuma, kecuali xray - £3

Keluar klinik, berjurai ayaq mata. Sakit wooooo. Dia cucuk bius sakit tak hengat tadi. Sakit yang bahagian gigi atas tu pun still rasa.

p/s: tengah lapar tapi tak berjaya nak makan. Mulut kebas.Semoga sakit ini dapat mengkafarahkan dosa-dosa ku...amin!

Monday, November 09, 2009

Fokus..fokus

Monday again. Time flies so fast. Dah sebulan kembali ke Glasgow. Cepat..sangat cepat masa berlalu. Tapi, dalam sebulan tu macam-macam terjadi. Siapa sangka ada perubahan boleh berlaku dalam masa sebulan itu. Perubahan yang baik dan juga yang buruk. Harapannya, yang baik biarlah berkekalan, dan yang buruk jangan lah berlaku lagi selepas ini.

Pagi ni, meeting dengan supervisor. Bincang tentang paper yang akan di hantar ke conference. Bincang siapa yang akan bentangkan.Bincang takat mana study yang perlu dibentangkan dalam paper tu. Eh? baru hantar abstract sudah bersungguh-sungguh bincang sedangkan acceptance of abstract pun tak bagitau lagi. Ini la namanya tuah ayam nampak di kaki, tuah cik mimi pada supervisornya. Supervisor kini dah jadi chief editor untuk journal yang akan memuatkan paper2 conference ni. Jadinya, memang kebarangkalian paper itu akan diterima sangatlah tinggi.

Disebabkan conference ni adalah prestigious conference, jadi supervisor dah start mengerah saya untuk menghasilkan sesuatu yang hebat juga. Tak tahulah mampu ke tidak. Yang penting usaha kena sangat-sangat lebih. Segala perancangan holiday mahupun keinginan hati untuk bekerja Xmas ni sudah dibatalkan. Conference ini menuntut saya untuk kerja dengan lebih kuat. Disebabkan tak bekerja, kenalah berjimat cermat. Ikea ke, Baju baru ker, semua kena tolak ke tepi dulu.

Sekarang kena fokus..nasib baik benda-benda yang menghilangkan fokus ni dah berkurangan. Ada baiknya sesuatu yang kita rasa buruk itu berlaku. Sebab Allah dah bagitau,

Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu suka tetapi ia buruk bagi kamu, Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahuinya” (Surah Al Baqarah : 216)

Mana mungkin Allah bagi sesuatu yang buruk kepada hambanya. Jika zahirnya kita nampak buruk, cuba pula lihat dari mata hati. InsyaAllah, Allah tidak akan menzalimi hambanya. Hanya yang terbaik untuk kita.

Sunday, November 08, 2009

Siapa teman yang paling baik?

Dari Ibnu Abbas R.A beliau berkata "Rasulullah SAW ditanya, Siapakah diantara teman-teman kami yang paling baik? Rasulullah menjawab ' Seseorang yang mengingatkan kalian kepada Allah dengan melihat wajahnya, menambah ilmu kalian dengan bicaranya, dan mengingatkan kalian dengan akhirat oleh amalnya " (Hadith riwayat Imam Abdu b. Humaid)
Minggu yang panjang. Penuh aktiviti. Banyak manfaat yang dapat. Looking forward to start a new week tomorrow. Hadis di atas dikongsi oleh kak Asma semasa kuliah aqidah jumaat lepas. Best kan hadis ni? Jadi peringatan kita sebagai seorang kawan dan juga untuk memilih kawan.

Thursday, November 05, 2009

21 Hari

Ada perjanjian sulit dengan housemate. 21 hari. Mengikut perjanjian asal 21 hari berturut-turut. Haaa.. perjanjian apa?

Perjanjian masak untuk dia selama 21 hari berturut-turut. Hehehehe. Ini kes nak balik Malaysia hari tu. Tak larat guwe nak angkut beg ke airport sorang-sorang naik bas. Jadi, minta tolong housemate sambil menabur janji-janji manis. Rupanya, janji-janji manisku menjadi perjanjian yang benar. Housemate kata 21 hari berturut-turut. Tapi guwe tak mampu nak masak setiap hari sebab dalam seminggu ada 2 hari kelas bahasa di waktu malam. Jadinya, dalam seminggu dua hari guwe akan menjadi nomad merempat di rumah kawan berdekatan dengan Uni ni.

Ahad lepas dah masak. Isnin dah masak. Yay! tinggal 19 hari lagi. Malam ni nak masak apa yer? Ada sotong (dah masak sambal sotong Isnin lepas), ada ikan kembong, ada udang...sayur berlambak-lambak lagi ada dalam peti sejuk tu. Ermmm dah lama tak makan ikan masak taucu.

Tuesday, November 03, 2009

Taubat

Tidak tahu mana hendak mula. Sudah lebih setengah jam berada di hadapan komputer ini. Setiap kali lengkap satu ayat yang dibuat sebelum ini, terus saya tekan butang backspace. Zaa sudah lena dibuai mimpi. Housemate keseorangan malam ini. Kelas Arabic berakhir pukul 9. Tak larat den nak balik malam-malam buta. Hari ini, belajar nahu. Bila hendak dibaris bawahkan huruf, bila hendak di baris hadapankan danbanyak lagi.

Sambil belajar 'rules' sambil ustaz pesan. Lihat di dalam Al Quran. Sambil baca sambil semak semula apa yang dipelajari. InsyaAllah, kita akan rasa more engaging with Quran when we read it. Jadi, wajiblah dipraktiskan selepas ini.

Hendak berkongsi apa yang dibaca mengenai taubat. Kita kalau dengar jer perkataan taubat, terus bayangkan orang yang bertaubat tu sebab buat dosa besar. Lupa bahawa dosa-dosa kecil tu pun akan menggunung menjadi besar. Dosa-dosa batin yang tak nampak pun, boleh menghitamkan hati.

Bukan apa, esok lusa tak tahu mati bila. Jika tangguh taubat tu, sempatkah kita? Boleh ker cakap pada Izrail, "tunggu jap..aku nak bertaubat dulu, jangan cabut nyawa aku." Bertaubat itu adalah wajib dan harus dilakukan berterusan. Seseorang itu tidak akan terlepas daripada melakukan maksiat yang dilakukan oleh tubuh badan. Jika dapat menghidari maksiat secara zahir pun, kita tak terlepas daripada melakukan dosa-dosa batiniyah, yakni dosa-dosa yang disebabkan sifat-sifat buruk di dalam hati. Kita juga tak terlepas daripada pujukan syaitan yang sentiasa nak menyeleweng kita, atau ingin buat kita lupa ada Allah.

Apabila kita membuat dosa, maka naiklah titik titik hitam di hati kita. Jika tidak bertaubat, hati terus menerus menjadi gelap. Hati yang kotor dan berkarat bagaikan karat yang melekat pada besi.
"Bahkan apa yang mereka kerjakan itu menjadi karat pada hati mereka"
(Surah Al-Muthaffifin, ayat 14)
Maka dengan taubat ini, kita dapat membersihakan karat yang menyelaputi hati seterusnya mengangkat kegelapan dari hati. Jika kegelapan sudah lenyap, hati yang bercahaya, timbulnya ketaatan dan pengabdian. Jika hati masih belum suci/bersih maka sukar untuk timbul kebaikan-kebaikan secara ikhlas.

Sabda Rasulullah,

"Ikutilah keburukan itu dengan kebaikan, maka kebaikan itu akan memadamkan keburukan"
Jadi, untuk memadamkan kegelapan hati, maka buatlah kebaikan sebanyak mungkin. Di kala masih diberi kesihatan yang baik, usahalah untuk beribadah dan berbuat kebaikan sebanyak mungkin. Semoga kebaikan yang dilakukan dapat memadamkan dosa2 yang terpalit. InsyaAllah..yang penting berusahalah menjadi insan yang lebih baik.

Wahai hati, jangan engkau mati.
Pergi maksiat, pergi dosa,
Jangan engkau terus lekat.
Biar damai hati,
Biar suci,
Biar bersih,
di hadapan Ilahi.
InsyaAllah...


Monday, November 02, 2009

Happy dan semangat!

Salam,

I want to jot this down before this feeling gone. I'm so so happy. Thank you Allah. For giving me this hope and please Allah jangan timbulkan rasa riyak dan ujub dalam hati ini.

Pagi ni buka-buka mata dah check email. Got an email from supervisor. Email asking my permission to send an abstract for a conference based on my recent works. I can't stop smiling. Instead of me beria-ria nak hantar abstract, dia pula yang minta. He told me last week, how excited he is to publish or present my works. Now, I have find novelty in my work. Good job mimi...good job.

Semoga akan terus semangat mengharungi perjalanan PhD ini.Semoga jadi inspirasi untuk kawan-kawan yang buat PhD. I was so demotivated a month ago. But, never fail to pray to God. To give me strength. I have put all my confidents on Him. Because I know, Allah pasti dengar doa saya.

Pengharapan pada Allah, pasti akan berbalas. Tapi pada manusia, kita pasti akan dikecewakan...should remember that!

Sunday, November 01, 2009

Paintball

Hari ini hujan hampir sepanjang hari dari pagi hingga ke malam. Sejuk mengigit tulang. Tapi hujan sentiasa membawa rahmat Tuhan. Hari ini bersama geng pergi bermain paintball. Semangat! hujan tak hujan kami redah juga. Namanya pun perempuan, alahai...semuanya lemah gemalai je nak siap pakai baju & mask bersiap sedia bertempur.

Tapi masing-masing terkorban di medan perang. Masuk jer waktu tengahari, kami berpakat untuk cabut lari dari medan perang. Alasannya, bilangan kami sudah berkurangan (ada sisters kena balik awal sebelum tu). Lagipun, sudah kurang 'fun' nya bila kami di campur dengan geng omputih yang tidak dikenali. Kami juga sudah kehabisan peluru. Dan alasan yang paling boleh pakai sekali adalah kerana waktu Zohor sudah menjelang dan game masih banyak lagi sedangkan waktu sembahyang sangat singkat di kala winter time ini.

Kesimpulannya, weekend ni rasa gembira. Hidup makin terurus. Makin tenang. Makin gembira.

“Ya Haiyyum, Ya Qayyum, dengan rahmatMu daku memohon pertolongan. Baikilah seluruh urusanku, dan janganlah Engkau serahkan diriku ini kepadaku walaupun sekelip mata”

Aminnnn!

Saturday, October 31, 2009

Trick or treat?

Orang melayu kat sini ramai dah yang jadi 'hantu'. Omputih nak jadi hantu, dia pun nak ikut sama jadi hantu. Haihhh!!!... di ajak pi jadi baik ala-ala malaikat taknak la pulak.

Hurm...macam-macam... Dunia...dunia..

Thursday, October 29, 2009

Happy birthday Aliyah


Projek petang tadi. Birthday cake untuk Aliyah (anak officemate). Kek kurang manis. Tak moist sangat.Tapi Aliyah sangat suka sebab ada POOH. Bawak kek ni dari rumah hinggalah ke Govanhill tu. Sampai jer kat rumah kawan tu huruf B dan jatuh.Kui Kui Kui, kek tak sama tinggi, ditambah goncangan bas sepanjang perjalanan. Nasib baik Auntie Mimi bawak spare white choc utk tulisan tu.

Wednesday, October 28, 2009

Arabic Class

Minggu lalu, saya semak tarikh voucher pembayaran elaun saya adalah pada hari ini (28hb). Namun, dua hari lalu duit sudah pun berada di dalam bank. Memang agak sengkek bulan ini memandangkan dah banyak 'perabih duit' dan 'berjoli sakan' semasa di Malaysia hari itu. Alhamdulillah, Allah macam memberi 'signal' kepada saya untuk meneruskan niat belajar Bahasa Arab di sini. Pada mulanya, rasa segan nak masuk kelas atas alasan duit memang takde nak bayar yuran. Sekarang, sudah tidak alasan lagi.

Hari pertama di kelas Arabic sangat memberangsangkan. Ustaz yang berasal dari Mesir itu memang bagus pengajarannya. Cara pengajaran yang berlainan menyebabkan diri rasa tidak terbeban nak hafal fee'l madhi, mudhari' dan sebagainya seperti di kelas arab zaman sekolah dulu. Murid-murid dalam kelas pun sangat aktif bertanya dan kelas rasa hidup dan tidak membosankan. Ustaz yang sentiasa tersenyum dan tak jemu-jemu menjawab pertanyaan walaupun bukan dalam sukatan pelajaran. Ana uhibbuka! ehehehhe...Mungkin apa yang patut dibuat sekarang ialah dengan menambah kosa kata arab dengan membaca buku-buku arabic (alahai, buku beli kat mesir dulu pun tak terbaca-baca..:) caiyok!!)

Owh, sibuk-sibuk buat benda lain, kena ingatkan diri ni. Datang sini buat Phd. Jadi, mari berusaha menghabiskan PhD on time.Gambatte!!

Nak kongsi artikel dalam Berita harian ni. Sila baca di sini.

p/s: Hari ni Russian Class. Yay!


Monday, October 26, 2009

Tentang hati II

Hari ini rasa dilimpahi dengan kasih sayang. Kasih sayang Allah dan kasih sayang adik-adik di sini. Hajat hendak berbuka puasa berdua jadi berjemaah beramai-ramai pula. Tak tahu la, bila jumpa mereka ni rasa lapang di dada. Rasa penuh dengan kemesraan dan kasih sayang. Mungkin, itulah rasanya bila ukhuwah dibina atas landasan yang satu, Fikrah yang sama.

Alhamdulillah, pengisian hari ini banyak reflect kepada diri sendiri. Diri yang memilih jalan mana hendak dituju. Kerana kedua-dua jalan itu dibuka. Jalan kejahatan ke atau jalan kebaikan.Keputusan hendak pilih jalan mana, hati yang tentukan. Tapi bila hati mati, nampak kah jalan yang hendak dituju.

Hari ni berkongsi dengan mereka tentang hati hasil pembacaan buku 'Purification of heart' terjemahan dan ulasan Ham*za Yusuf (my fav scholar) dberdasarkan puisi Imam Maulud mengenai penyakit hati dan penyuciannya.

Hati begitu sinonim dan signifikan pada kita. Buta hati, jatuh hati, mata hati, buah hati, patah hati, busuk hati...semuanya adalah hati. Di dalam quran menyebut, hari pembalasan digambarkan sebagai "pada hari ketika anak-anak dan harta tidak berguna, kecuali orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang bersih"(26:88,89). Hati yang bersih ini adalah hati yang suci daripada penyakit-penyakit hati.

Penyakit hati ini boleh dikategorikan kepada dua bentuk; iaitu shubuhat atau ragu-ragu. Sebagai contoh, jika seorang manusia itu takut Allah tak kurniakan mereka sesuatu, ini dikira sebagai penyakit hati kerana hati yang suci tidak akan timbul keraguan terhadap ketentuan Allah dan sentiasa redha dengan apa yang ditetapkan.Bentuk kedua pula adalah shahawat yang berkaitan keinginan yang melebihi keperluan semula jadi seorang manusia.

Dalam Islam, diajar cara-cara untuk mengatasi masalah hati ini seterusnya menyucikannya. Kenapa hati kita perlu suci? Semua ini supaya kita mencapai matlamat kita dijadikan, iaitu sebagai hamba dan khalifah dimuka bumi ini. Apabila hati bersih, kita akan lebih dekat pada Allah, akan lebih mengingatinya dan InsyaAllah hati akan menjadi tenang.

Hurmm...dah ngantuk,,esok sambung lagi...

p/s: housemate sampai esok...yay!

Sunday, October 25, 2009

cake


Is there any PhD in baking?
Coconut cake. So Yummy! pasti nak lagi...

Wednesday, October 21, 2009

Ya studienka!

Apa kah bezanya :

1)Ya studienka.
2)Ya, studeinka?
3)Ya! studienka

Ha...kalau tulis memang la boleh jawab. Yang pertama tu ayat penyata.Yang kedua ayat tanya dan yang ketiga tu ayat seru. Tapi kalau kita dengar jer, macam mana nak bezakan? Kalau Bahasa Inggeris:

1)I am student
2)Am I student?
3)I am student!

Boleh bezakan. Sebab itu lah cikgu Russia saya kata, orang Rusia ni kena bagi lebih ekspresi untuk menentukan ayat apakah yang hendak mereka katakan. Sebab itu gaya bahasa badan mereka pun berlebih-lebihan.Huhuhuhu..menarik, menarik...saya suka!

Okey, sekian kelas pendek bahasa rusia hari ini.

Spasiba!! (Thank you)

Paka! (ringkasan untuk goodbye)

Tuesday, October 20, 2009

Vulnerable

Hati ini tengah masuk bengkel dan diservice. Jadinya, sangat la vulnerable. Mudah sangat tersentuh. Lagi-lagi bila banyak benda tengah difikirkan di kepala. Benda kecil pun boleh jadi isu sangat sensitif.(Sorry to adik naqibah sebab termerajuk sebentar tadi. Dah lama i tak merajuk...huhuhu).

Tengah mencari-cari sesuatu. Ada ruang kosong dalam hati. Ada lubang. Bila masa berlubang pun tak sedar. Tau tau dah macam kena tembak. So, nak kena tampal. Tampal pakai plaster tak main laaaaa...


The only way to heal this wounded heart :

"In remembrance of God, do heart find calm"

p/s: Yay! esok Russian class...

Sunday, October 18, 2009

Tentang hati


Musim berganti, Luruh datang menguning. Berubahnya musim, seperti berubahnya hati. Kejap iman penuh di dada. Kejap malas datang bertapa. Kejap rajin menjengok rupa. Kejap sedih menghambur rasa. Silih berganti. Hati manusia yang tak pernah tetap. Iman manusia yang sentiasa bergolak. Akal manusia yang sentiasa tersilap.

Hati. Seketul daging. Yang mana bila daging itu elok, maka elokkah badan, bila buruk maka burukla keseluruhannya.

Aduhai hati, dosa membuat titik-titik hitam itu bertambah.Mengelapkan dan menyempitkan.

Aduhai hati, mana ubatnya buat tangis jadi ketawa, buat resah jadi pasrah, buat marah jadi sayang, buat dendam jadi maaf.

Hati. Fitrahnya hanya kebaikan. Fitrahnya hanya tunduk pada yang Esa. Fitrahnya hanya kecintaan kepada Pencipta.

Wahai pemilik hati...lepaskanlah kecintaan pada dunia.Sesungguhnya, ia tidak pernah menjanjikan apa-apa.

p/s: Gambar fresh baru amik petang tadi.Tapi cuaca tak begitu memberangsangkan. Banyak gambar tak cantik.Kena buat sesi fotography lain....

Thursday, October 15, 2009

Obsessi


Actually, I'm not obsess with the baking, but more on food photography.Macam mana nak buat gambar makanan nampak sangat sedap walau hakikatnya tidaklah sesedap mana. Hari ni, cuba buat 'cheesecake 10 minit campak-campak'. Hehehe, sekejap jer buat kek ni, bakar jer yang lama sikit. Dalam 25 minit. Nak tunggu sejuk, curah strawberry jelly lagi.

Nak resepi?Sama jer macam buat cheesecake yang lain. Yang ni saya bakar. Bukan yang keraskan dalam peti sejuk. Disebabkan guna resepi loyang yang lebih kecil, tapi loyang yang kat rumah lagi besar, kek ku nipis jer. Kurang la cheesy nye. Lepas ni haruslah beli loyang pembakar pelbagai saiz. Semangat tak?

Esok, kena la usung tupperware lagi untuk sedekahkan kek ni kepada mereka yang bernasib baik. Sapa nak sila angkat kaki... :P

Wednesday, October 14, 2009

Kelas Rusia

Burpp!!..alhamdulillah..kenyang. Thanx to Zaa for great dishes today. Kitorang makan Seabass en papillote with Beurne Blanc sauce and Chocolate Mousse. Jadi French hari ni tau. ;) Zaa masih lagi dibawah pengaruh movie Julie&Julia tu. Sementara dia tengah rajin ni, haruslah memuji-muji masakannya.( Tapi hari ni memang sedap ikan ko masak zaa!)

Hari ni jugak kelas pertama bahasa Rusia.Ramai jugak dalam kelas tu. Ikut yang berdaftar adalah dalam 15 orang. Cikgu kami pulak kelakar orangnya. Penuh ekspresi. Tapi memang orang Rusia begitu. Memang penuh ekpresi! (teringat conference haritu..huhuhuhu perangai diorang ni pelik-pelik)

Hari ni belajar alphabet.Tersembur-sembur air liur rasanya. Bunyi pelik-pelik. Tak sabar nak masuk kelas next week. Hilang rasa sedih dan bad mood.Owh, sekarang mood tak stabil. Macam-macam hal la. Tapi kita kena sabar. Biarlah orang buat buruk pada kita, jangan kita buat pada orang. Remember this, what goes around comes around...

Ni nasyid favourite. Selalu main kat radio which remind me kat Malaysia...



Ok tu jer...

Dasvidania! (meaning Good bye in English)

Tuesday, October 13, 2009

Di tangan Allah segalanya..

Sejak kembali ke Glasgow, mata akan minta bangun tak mahu tidur lagi bila menjelang pukul 4.30 pagi. Bila mata celik, rasa macam ada batu menghempap penuh bebanan. Terus kepala teringat macam-macam hal duniawi. Setiap pagi bangun dengan rasa tidak seronok kerana perlu ke office buat kerja.Bangun pagi dengan rasa tak seronok bila melihat telefon tiada message. Bangun pagi rasa tak seronok sebab sejuk mengigit tulang. Hanya satu sahaja ubat pada ketidakseronokan ini. Sabar, dan saya letakkn semua di tangan Allah.

"Kak mimi, dengan siapa patut kita kahwin. Orang yang sayangkan kita ke atau orang yang kita sayang?" soalan cepu emas yang saya terima dari seorang adik hujung minggu lalu.

Siapa yer? Saya beritahunya saya pun tiada jawapan yang tepat. Jika diikutkan, tentulah orang yang sayang pada kita. Tapi apapun saya katakan padanya, soal jodoh ini kita sendiri tak tahu. Jodoh ini rahsia tuhan. Semuanya di tangannya. Hari ini kita bercinta bagai nak rak dengan seseorang tapi mungkin kelak kita berkahwin dengan orang lain. Jadi, serahkanlah segala pada tuhan. Saya pesan lagi, berdoa lah agar kita diberikan jodoh yang baik. Itu sahaja yang mampu kita lakukan.

Kebetulan pada hari yang sama, syida dan suami mat salehnya datang ke rumah itu juga. Alhamdulillah, dapat juga bertemu bekas adik seusrah ni. Nampak kegembiraan di wajahnya. Kemesraan mereka berdua pun membuatkan hati sangat cemburu. Bertuah syida dapat pasangan yang betul-betul sayang pada dia dan bertuah suaminya kerana dapat syida yang penuh sabar membimbingnya ke Jalan Allah. Mendengar suaminya membaca Fatihah, dengan pelat2 omputihnya tu rasa sejuk di hati.Inilah kerja Allah, jodoh syida ditentukan dengan orang yang berlainan benua. Dia pun sendiri tak pernah terfikir akan berkahwin dengan orang bukan sebangsa.

Sebelum pulang, syida berpesan kepada kami semua;
"Kalau nak cari pasangan hidup, carilah yang memahami..." katanya sambil tersenyum.

InsyaAllah..

Bukankah Allah menjadikan pasangan kita yang dapat memberi ketenteraman hati dan ketenangan jiwa pada kita? kan? Oh, adik naqibah pun membincangkan soal yang sama.Boleh baca di sini.

Wallahualam...


Monday, October 12, 2009

kek lobak dan resepinya

Untuk memenuhi permintaan sahabat, ini resepi kek lobak yang dicilok dari buku resepi...

175 g gula merah yang halus (resepi : dark brown soft sugar)
2 biji telur
120ml sunflower oil (i guna vegetable oil )
200g wholemeal self-raising flour
1 1/2 soda bikarbonat
3 sudu mixed spice ( i guna ground cinnamon)
grated zest orange (kulit buah oren)
200 g grated carrot
175 g sultanas ( i guna mixed fruit sket tambah mixed nut (walnut,pecan dan apa2 jenis kacang)yang dicincang.

Untuk toping:

250g Quark ( atau soft cheese)
20 g caster sugar
2 sudu teh esen vanilla
sedikit ground cinnamon

Untuk syrup glaze:

perah jus dari setengah biji oren
1 sudu lemon juice
40 g gula merah

Notes: anda memerlukan loyang berukuran 25.5 x 15 cm and sedalam at least 2.5 cm untuk loyang empat segi.kalau loyang bulat tambah ukuran sebanyak 2.5 cm (28 cm diameter). Tapi semalam saya guna loyang bulat 25cm diameter dan masih cantik naik keknya..

Cara2:

1. Pukul telur, gula dan minyak bersama dalam mangkuk guna mixer untuk 2-3 minit.
2. ayak tepung, soda bikarbonat dan mixed spice( ground cinnamon) masuk dalam bowl tadi. Masukkan balik bran2 yang tertinggal dlm ayak tu dlm adunan yang dah ayak. (guna wholemeal kan..mesti ada bran tu)
3. Gaulkan then masukkan orange zest, lobak dan mixed fruit+mixed nuts.Gaul sampai rata dan sebati.
4. Tuang adunan dalam loyang pembakar dan bakar selama 35-40 minit. Masa pembakaran ini adalah berdasarkan oven.Kalau saya yang guna fan oven saya bakar dalam 30 minit sahaja.Suhu? 170 deg Celcius.
5. Masa tengah bakar kek, boleh la start buat topping. Campurkan bahan2 topping dan pukul sampai jadi ringan dan fluffy.Pastu cover dgn clingfilm , masukkan dalam peti sejuk danbiarkan sejuk 1-2 jam atau sampai diperlukan.
6. Untuk buat syrup glaze, kacaukan bersama bahan-bahannya dalam mangkuk. Bila kek dah masak, cucuk2 kek tu sket dgn lidi dan dgn segera siramkan syrup glaze tu kat kek.Biarkan kek sejuk dalam loyang dan pada masa sama syrup glaze akan menyerap dalam kek.Ni rupanya kek yang dah sejuk dan dah disiramkan syrup glaze


7. Bila kek dah betul2 sejuk boleh la letak topping.

Notes: kalau takmo guna softcheese boleh guna icing biasa tu. (pukul gula icing+butter)

Okesh! selamat mencuba. Sila la update(comment) kat sini sesapa dah cuba yer.

p/s: update gambar cake yang dibuat tadi...

Sunday, October 11, 2009

Kek Lobak

Percubaan pertama membuat kek lobak. Selama ni order jer dari akuatik sebab dia pakar kek lobak di Glasgow. Resepi diambil dari buku resepi yang dibeli di oxfar*m. Kisahnya, saya dan zaa telah terpengaruh dengan cerita Julie&Julia. Julie dalam cerita itu telah mencabar diri sendiri untuk memasak kesemua resepi dalam buku masakan Julia (tukang masak terkenal). Jadi, saya dan zaa telah pergi ke kedai buku secondhand untuk mencari buku masakan yang menarik dan kami pun nak konon-konon nak mencabar diri masak resepi-resepi dalam buku tu. Zaa malam tu terus buat resepi 'Sea bass and almond sauce' (sepatutnya trout tapi kami cam tak lalu jer nak makan ikan trout tu).Hasilnya memang sedap!

Saya beli buku 'Delia's How to cook'. Bagus betul buku tu. Cerita macam-macam, ada banyak tips. Kek lobak merupakan resepi pertama dari buku itu yang saya cuba. Hasilnya, alhamdulillah my first baby carrot cake menjadi! Jika selama ni, buat kek saya pakai campak-campak, kali ni saya ikut betul-betul sukatannya. Hatta loyang bakar kuih tu pun saya ukur. Saya tahan diri dari bukak oven sebelum 3/4 dari waktu masak (jangan gatai-gatai pi intai kuih dalam oven sebelum sampai waktunya).

Walla!!! Kek lobak yang moist dan sehat (guna wholemeal flour dan skimmed-milk soft cheese).


Kek ini adalah untuk santapan di rumah terbuka adik naqibah. Lupa nak ambil tgambar ekstur dalam kek tu. Lepas ni nak try buat kek kelapa parut fresh pulak. Hopefully "kedai runcit kel*ing" tu ada jual lagi kelapa yang belum belah. Wah! kalau masak tu bersemangat, cuba la buat phd sama semangat macam ni....aishh!


Thursday, October 08, 2009

Nikmat persahabatan

Kawan ketawa senang di cari, kawan menangis sukar di dapat. Duduk di perantauan, kawan merupakan insan yang penting dalam mengharungi kehidupan di sini. Jauh dari keluarga, kawan lah segalanya. Tempat kita ketawa, tempat mencurah masalah, shopping sama-sama, travel sama-sama. Kalau tak berkawan, jadi kera sumbang la namanya. Duduk la dalam bilik tu sorang-sorang. Mati keras pun orang tak tahu.HUhuhuhu...

Syukur kerana ada ramai kawan-kawan yang boleh mengadu sakit pening dan sebagainya. Hari ni, adik bekas seusrah (dah dapat naqibah baru) ajak makan-makan. Untung jugak bithday girl walaupun hari ni dah belated. Dapat merasa makan nasi tomato dan acara potong kek batik.Hihihi..

Lepas makan, apalagi...sesi berborak dengan sungguh rancak sampai tak ingat nak balik(takde sesi mengumpat tau!) hilang rasa penat di office bila jumpa kawan-kawan ni. Wah! tak dapat bayang kalau hidup sorang-sorang kat sini.

Sesungguhnya, rasa kasih sayang yang paling rendah ialah berlapang dada (bersikap terbuka) dan paling tinggi ialah mengutamakan orang lain. Manisnya nilai ukhuwah itu!

Thursday, September 03, 2009

Abang Gemok!


UP..UP..to the sky!!!

"Abang Gemokkk!!" Dhia menjerit kesukaan bila melihat poster cerita UP. Watak si comel Russell dalam cerita UP tu, memang sebijik macam Danial, abangnya. Setiap kali tengok poster tu di mana-mana, mesti dia akan jerit..Abang gemokk!

Selasa lepas, mommy Dhia dan Danial ajak tengok cerita ni bersama Cik cik yang amik cuti hari tu.Danial pun sangat la excited.

"Saya nak tengok cerita saya" Ayat yang diulang-ulang Danial sampai tak larat nak dengar. 'Cerita saya' tu refer to Abang gemuk which is him la.

Cerita Up untuk suku masa pertama memang sangat mengujakan.Lebih-lebih lagi intronya.Ha..kena la tengok kalau nak tau apa intro yang sangat menarik dan kelakar tu. Dalam panggung Danial dan Dhia tak habis-habis buat bising. Nasib baik amik seat hujung sebelah dinding.

Untuk cerita UP saya bagi 3 bintang jer. Sebab pertengahan cerita ni agak membosankan untuk kanak-kanak.Dhia pun boleh tertido.Danial kena tanya banyak soalan sebab tak paham. Bagi saya Ice Age lagi best!!!


Friday, August 28, 2009

Conference


Semalam maka berakhir la conference setelah empat hari menahan kantuk mendengar presentation.Hihihi!

Paper presentation untuk cik mimi adalah pada hari pertama selepas opening ceremony.Menjadi orang kedua present paper memang sangat la nervous sebab masa tu semua ada lagi. Alhamdulilah, sebab dah prepare, everything went well.Dapat soalan pun jawab jer.

Ramai yang datang tu orang -orang yang dah lama dalam dalam bidang ni.Semua majoriti taraf professor.Budak phd ada la dlm 5 orang daripada 60 lebih peserta.So kami yang phd student ni jadi sangat kerdil.duk senyap jerrr.Tanya soalan pun tidak.huhuhu



Hari kedua buat kat Notts uni kat semenyih.Okey gak kampus ni.Tapi panas nyer la. Ni gambar masa beratur nak naik basnak gi jalan-jalan ke KLCC


I pun jadi pelancong gak.Dalam banyak2 matsaleh ngan mamat dari china , jepun and korea terselit sorang minah melayu. Kami pergi ke skybridge klcc.First time la naik skybridge tu.

Apapun, memang dapat banyak ilmu dan experience baru.Saya pun glamer sebab masa kenalkan diri, saya perkenalkan as phd student for Prof Cart**el. Disebabkan supervisor saya semua orang kenal, so lepas jer presentation adala beberapa org menyapa bertanyakan supervisor saya.

Lepas ni boleh holiday dengan tenang!

Tuesday, August 25, 2009

Iftar 1 Ramadhan

Ini cerita basi.Cerita buka puasa di hari pertama Ramadhan. Berkumpul dengan pakcik makcik di kampung. Memang meriah!


Air kelapa fresh from tree..ehehhe.Kalau beli kat pasar Ramadhan sebungkus tu mau makan 3 ringgit.

Juadah berpuasa. Warna warni tapi simple jer.


Ada budak ngelat tak tolong kat dapur..(not me!) ehehehhe!!!

Thursday, August 20, 2009

Tiba di Malaysia

Salam,

Dikala entri ini ditulis, seisi rumah di Malaysiamasih enak dibuai mimpi. Mata saya sebenarnya masih dipanggil-panggil untuk tidur. Di Glasgow baru pukul 10 malam. Nak dekat dah waktu tidur. Tapi disebabkan dah tidur dari pukul 9 waktu malaysia tadi, bila terjaga pukul 4.30 pagi rasa susah nak tidur. Salah sendiri. Dalam kapal terbang leka tengok movie sampai lupa nak tidur. Tertidur [un dalam 2 jam daripada berbelas jam perjalanan tu.

Kronologi perjalanan hingga ke airport ada dalam blog housemate. Malas saya nak update balik kat sini.

Perjalanan dari Glasgow ke Dubai tak banyak menarik. Sebenarnya flight tak penuh pun.Seat sebelah saya pun kosong tak terisi.Selesa sket kalau nak buat 'acara kuak lentang' dalam flight. Sebelum naik ada jugak berangan minta-minta la ada mamat hensem dan peramah duduk kat seat sebelah.Hihihi..

Sampai di Dubai, seperti biasa shuttle bus akan ambil penumpang dari tempat kapal terbang di parking. Kali ni dibawa ke terminal baru. Masa jejak di terminal baru tu macam confuse-confuse sket (kali terakhir naik emirates ialah pada raya tahun lepas). Dah la kena naik turun escalator dan lif untuk ke gate penerbangan seterusnya. Tak terpikir pulak nak amik gambar terminal baru tu.

Penerbangan dari Dubai ke Kuala lumpur pun tak ramai. Seat sebelah saya kali ni kosong. Aktiviti me'movie'kan diri diteruskan. Touch down KLIA pada pukul 3 dan ketika itu kaklong dan kakcik dah tunggu di KLIA. Semasa menunggu bagasi yang lama gila nak keluar, saya disapa dengan seorang lelaki India. Dia ajak borak.Masa borak-borak tu boleh terpikir kepada Huda edin. Huda ni suka lelaki India.Dia kata lelaki india ni comel.Lelaki India yang berborak dengan saya pun dalam kategori yang sama.Hihihi.

Alhamdulillah beg yang penuh cokelat tu selamat juga sampai di Malaysia. Semasa menunggu kaklong di pintu ketibaan, saya sekali lagi disapa seseorang.

"Ha, sudah sampai juga kamu.Kamu ni neng ya?"

Eks?saya buat muka confuse bila mamat indon ni terus jer sesuka hati badak dia tegur saya.

"Eh, bukan." Saya balas.Dia terkejut, terus dia blah malu.

Ces! muka ku ini muka Indon yer? Bukan sekali orang pernah tegur ingatkan Indonesian..sudah banyak kali dong!!!

p/s: Selamat menyambut Ramadhan. Semoga bulan ini kita lebih dekat kepada Allah..InsyaAllah

Wednesday, August 19, 2009

Balik Kampung (edisi keberangkatan)

Bag: check!
Passport:check!
Ticket: check!
Mask: erk?should I bring from here?nahh...beli kat klia nanti la.
Laptop: ehehehhe..tak gi...sebab dok online nih!

To my friends in Glasgow, Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak. Minta maaf jika ada salah silap.Semoga Ramadhan kali ini lebih bermanfaat dan lebih bermakna.

To friends in Malaysia, wait for me!! Nanti kita jumpa yerr... Can't wait!!!!

Doakan perjalanan 13 jam ini selamat.

Saturday, August 15, 2009

Balik kampung (edisi packing I)

Saya hampir habis shoping barang yang nak dibawa balik. Tinggal beberapa barang yang kena beli. Saya cuba la nak tengok boleh masuk tak barang-barang dalam beg.Hurmm...cokelat2 telah mengambil space yang banyak.Terpaksa bawa satu lagi beg khas untuk baju-baju. Kena bawa balik baju.Baju kat Malaysia macam takde jer.Nak balik sebulan lebih...



Ya..banyak kasut.Kasut Clark.Clark sale sampai 7o%. (iyas, kasut yang hujung warna cekelat tu).Kasut kaklong masih dalam perjalanan sampai ke rumah ni.


Bila dan susun-susun, muat la sumer.Boleh masuk lagi.Ada lagi barang pesanan nak beli ni...haiya!

Wednesday, August 12, 2009

Alhamdulillah

Alhamdulillah, murah rezeki. Hari ni adik naqibah belanja makan di Persian Restaurant. Belanja makan sempena gaji pertamanya (gaji tak dapat lagi tapi belanja in advance sebab saya nak balik Malaysia dah).

Kami makan Dolmeh (nasi /pulut yang digulung dgn daun anggur) Kashke Badenjam (Terung goreng dan walnut lenyek dgn bawang goreng dan rempah) dan roti Naan. Main course pula kami pilih Kebab Bakhtiari (kebab ayam dan kambing marinated with saffron dan dihidangkan dengan nasi dan salad yang lazat).


Gambar kat atas tu amik dari website.Yang kami makan...


Untuk minuman kami minum jus apple dan air teh di dalam teko khas..


Alhamdulillah...kenyang! Thanks Aisyah!

Malamnya (siang lagi, pukul 8.00 pm) kami ke masjid meraikan saudara baru yang melafazkan shahadahnya. Alhamdulillah, Allah telah memberi hidayah kepadanya. Berada di kalangan saudara baru ini kita dapat rasakan semangat mereka untuk belajar dan mendalami agama. Kita yang sememangnya lahir sebagai Islam kadang-kadang tak dapat merasai nikmat iman seperti yang mereka rasa. Kita selalu take for granted!

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP