Kek Lobak

Percubaan pertama membuat kek lobak. Selama ni order jer dari akuatik sebab dia pakar kek lobak di Glasgow. Resepi diambil dari buku resepi yang dibeli di oxfar*m. Kisahnya, saya dan zaa telah terpengaruh dengan cerita Julie&Julia. Julie dalam cerita itu telah mencabar diri sendiri untuk memasak kesemua resepi dalam buku masakan Julia (tukang masak terkenal). Jadi, saya dan zaa telah pergi ke kedai buku secondhand untuk mencari buku masakan yang menarik dan kami pun nak konon-konon nak mencabar diri masak resepi-resepi dalam buku tu. Zaa malam tu terus buat resepi 'Sea bass and almond sauce' (sepatutnya trout tapi kami cam tak lalu jer nak makan ikan trout tu).Hasilnya memang sedap!

Saya beli buku 'Delia's How to cook'. Bagus betul buku tu. Cerita macam-macam, ada banyak tips. Kek lobak merupakan resepi pertama dari buku itu yang saya cuba. Hasilnya, alhamdulillah my first baby carrot cake menjadi! Jika selama ni, buat kek saya pakai campak-campak, kali ni saya ikut betul-betul sukatannya. Hatta loyang bakar kuih tu pun saya ukur. Saya tahan diri dari bukak oven sebelum 3/4 dari waktu masak (jangan gatai-gatai pi intai kuih dalam oven sebelum sampai waktunya).

Walla!!! Kek lobak yang moist dan sehat (guna wholemeal flour dan skimmed-milk soft cheese).


Kek ini adalah untuk santapan di rumah terbuka adik naqibah. Lupa nak ambil tgambar ekstur dalam kek tu. Lepas ni nak try buat kek kelapa parut fresh pulak. Hopefully "kedai runcit kel*ing" tu ada jual lagi kelapa yang belum belah. Wah! kalau masak tu bersemangat, cuba la buat phd sama semangat macam ni....aishh!


Comments

kak nora said…
mimi ,
ni kek karot kukus ke bakar nye?
pape pon nk mintak resepi gak...
dh lama teringin nk makan kek karot , weekend ari tu baru dpt mkn tu pun secret resepi nye.. sket.... x ckup..
pas ni nk blajo wat sendri lak...
mintak resepi ek... mekasih
ummi mien said…
kak mimi, share la recipe kat cni. ekonomi tak brape bagus kang so nak makan pape sume nak home made. plus kat kedai bkn fresh sgt pon kan. cpt bagi resipi supaya cepat saya beli oven. hahahaa...
Mimiamilia said…
hehehe..ok2 nanti akak letak resepi
soliloquy said…
rajinnye org tu..
pos sini skit :P
Mimiamilia said…
mana nak pos..dtg sini ler :P