Usrah untuk orang baik sahaja ke?

Alhamdulillah, hari ini masih lagi dikurniakan nikmat iman. Masih lagi dapat menghirup udara bumi Glasgow. Adik seusrah mengkhabarkan berita kematian kawannya di German. Al Fatihah untuk adik tersebut.Masih muda. Tapi ajal itu tidak mengira usia. Tidak mengira kedudukan.Tidak mengira kita bersedia mahupun tidak. Muhasabah diri sebentar. Entah bila pula giliran kita. Cukupkah bekalan yang ada? *sigh*

Betapa sekarang saya betul-betul menghargai masa yang ada. Benarlah kata orang, lagi banyak benda yang bermanfaat hendak dibuat, lagi tersusun masa kita. Ada deadline yang hendak dikejar.Itu belum lagi ’dikejar’ supervisor yang memang selalu berkejar-kejaran dengan kerjanya. Disamping itu, ada tanggungjawab yang perlu dipikul. Semua memerlukan penyusunan masa yang lebih teratur. Tanggungjawab duniawi dan ukhrawi itu perlu diseimbangkan. (mode: muhasabah lagi)

Saya sedang melihat persekitaran dan cuba belajar memahaminya. Mengapa ada manusia yang inginkan Islam itu, tapi hanya kerana dia bergaul seperti orang biasa dengan yang lain, maka orang mengadili hatinya dan berkata seseuatu yang tidak sepatutnya. Mengapa ada manusia yang inginkan Islam, hanya kerana dia tidak berpakaian seperti muslimah yang solehah, maka dipersoalkan kedatangannya ke usrah. Mengapa mesti manusia berburuk sangka dan cepat mengadili manusia lagi. Ramai di kalangan kita sangat judgemental! (mode: muhasabah diri sekali lagi).

Ya, Islam itu patut mengubah seseorang. Tapi perubahan itu mungkin mengambil masa. Mungkin bukan setahun, dua tahun atau mungkin akan makan bertahun-tahun. Keinginan terhadap Islam itu lah menjadi lonjakan untuk terus mendekatkan seseorang itu kepada Rabnya. Selagi dia berada di tali Allah ini, selagi itu dia masih mampu menjadi lebih baik.Sepanjang perjalanan kita mencari kefahaman dan mendekatkan diri kepada tuhan, biar kita berusaha sedikit demi sedikit memperbaiki diri. Jika mahu berubah secara mendadak takut perubahan itu hanya sementara. Biar kefahaman kita jelas. Agar tahu tujuan kita hidup di muka bumi ini.

Sekian,

-yang struggle to catch up her new life-

Comments

yatie chomeyl said…
btul tu kak..makin kita bz, makin kita pandai menghargai 24jam yg Allah berikan utk kita tu
Mimiamilia said…
makin teratur kan hidup kita? :D
hentian said…
salam ziarah. sedap kek yer. Sedap lagi kek selepas phd nanti...