Fokus..fokus

Monday again. Time flies so fast. Dah sebulan kembali ke Glasgow. Cepat..sangat cepat masa berlalu. Tapi, dalam sebulan tu macam-macam terjadi. Siapa sangka ada perubahan boleh berlaku dalam masa sebulan itu. Perubahan yang baik dan juga yang buruk. Harapannya, yang baik biarlah berkekalan, dan yang buruk jangan lah berlaku lagi selepas ini.

Pagi ni, meeting dengan supervisor. Bincang tentang paper yang akan di hantar ke conference. Bincang siapa yang akan bentangkan.Bincang takat mana study yang perlu dibentangkan dalam paper tu. Eh? baru hantar abstract sudah bersungguh-sungguh bincang sedangkan acceptance of abstract pun tak bagitau lagi. Ini la namanya tuah ayam nampak di kaki, tuah cik mimi pada supervisornya. Supervisor kini dah jadi chief editor untuk journal yang akan memuatkan paper2 conference ni. Jadinya, memang kebarangkalian paper itu akan diterima sangatlah tinggi.

Disebabkan conference ni adalah prestigious conference, jadi supervisor dah start mengerah saya untuk menghasilkan sesuatu yang hebat juga. Tak tahulah mampu ke tidak. Yang penting usaha kena sangat-sangat lebih. Segala perancangan holiday mahupun keinginan hati untuk bekerja Xmas ni sudah dibatalkan. Conference ini menuntut saya untuk kerja dengan lebih kuat. Disebabkan tak bekerja, kenalah berjimat cermat. Ikea ke, Baju baru ker, semua kena tolak ke tepi dulu.

Sekarang kena fokus..nasib baik benda-benda yang menghilangkan fokus ni dah berkurangan. Ada baiknya sesuatu yang kita rasa buruk itu berlaku. Sebab Allah dah bagitau,

Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu suka tetapi ia buruk bagi kamu, Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahuinya” (Surah Al Baqarah : 216)

Mana mungkin Allah bagi sesuatu yang buruk kepada hambanya. Jika zahirnya kita nampak buruk, cuba pula lihat dari mata hati. InsyaAllah, Allah tidak akan menzalimi hambanya. Hanya yang terbaik untuk kita.

Comments

arsaili said…
salam semoga berhasil menulis paper yang hebat InsyaAllah
ellyWong said…
insyaAllah mimi! slamat writing! :D
Mimiamilia said…
Arsaili,
tq, please pray for me..

amy,
Tq for you too..tgh cuak gak ni.huhuhu