Friday, November 09, 2007

Melawan Syaitan

Alhamdulillah. Open house semalam berjalan lancar. Ramai yang datang.Di luar jangkaan! Tak sempat sampai ke malam makanan banyak dah habis. Ramai saudara mara yang datang. Kalau kawan sendiri tu boleh di kira dengan jari. Tak kesah pun. Mungkin masing-masing pun ada hal sendiri.Apapun terima kasih pada yang datang. Yang tak datang tu rugila tak dapat rasa masakan orang Jawa. Hehehe. Takper, datang masa kawin nanti (ahaha...jgn tanya bila!). Disebabkan sibuk melayan tetamu dan membantu di dapur, tak sempat nak amik gambar.Maklumlah, kakitangan dapur tak ramai.So takdelah yg sempat jadi cameraman.

Hari ni semua dah kembali bekerja. Duk la sengsorang kat rumah mengemaskan apa yang patut.Sambil-sambil tengok Astro Oasis, dapat sket belajar tentang melawan syaitan. Allah dah kata, syaitan ni musuh kita. Tapi ramai yang sibuk nak jadi bestfriend dengan syaitan ni. Ikut jer apa yang dia suruh. Sedangkan Allah dah berikan akal fikiran kepada kita untuk melawan syaitan.

Di sini saya kongsikan catatan saya untuk tips melawan syaitan yang disampaikan oleh Dr Fatma ezzahara :

1. Lazimkan membaca Isti'azah (A'uzubillahi minasy syaitaanir rajiim)
2. Sentiasa berzikir mengingati Allah.
3. Selalu baca 3 Qul(Surat An Nas, Al Falaq & Ikhlas) terutama di awal pagi dan di waktu hendak tidur. Jadikannya tabiat harian. InsyaAllah dilindungi allah dari syaitan.
4. Sentiasa membaca ayat kursi. InsyaAllah kita akan terjaga sepanjang hari dari tipu daya syaitan.
5. Baca surah Al Baqarah. Rumah yang dibacakan surah ini didalam nya insyaAllah syaitan pun takut nak masuk.
6. Baca La ilaha illallahu wahdahu la syarika lah...
7. Usahakan agar sentiasa berada dalam keadaan berwudhu'
8. Jaga pandangan mata. Kan dari pandangan mata akan jatuh ke hati. Kalau tengok benda tak elok..tak elok la hati tu.
9. Pilih sahabat yang baik. Biasanya kalau nak tengok seseorang tu, kita boleh tengok teman rapatnya siapa. Kalau kita ada rakan yang baik, InsyaAllah kebaikan itu juga akan sampai pada kita. Kita sebagai sahabat pun kenalah ajak kawan-kawan kita berbuat kebaikan.Itu baru nama sahabat sejati!
10.Jangan tinggalkan solat. Solat itu dapat mencegah dari kita melakukan kemungkaran
11. Sentiasa bertaubat. Manusia ini tidak lepas dari melakukan kesalahan. Sentiasalah memohon keampunan dari Allah.

Semoga apa yang dikongsi ini dapat dimanfaatkan bersama. Sama-sama kita melawan musuh ketat kita! Jangan jadi rakan syaitan!

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP