Kerna mulut..

Kerna pulut santan binasa, Kerna mulut badan binasa. Lidah dan bahasa adalah nikmat dari Allah yang tak terhingga.Lagi besar nikmat yang kita dapat, lagi banyak kita perlu bersyukur.

Manusia akan hilang pertimbangan bila mula berbicara perkara yang mengarut dan tak berfaedah. Jadi, Islam menyaran untuk berdiam diri daripada berkata-kata jika tiada keperluan.Lidah kita juga seperti tali di tangan syaitan yang dipergunakan oleh syaitan kepada keburukan jika kita tidak mengawalnya.

Tiada lurus iman seorang hamba sehingga lurus hatinya, dan tiada lurus hatinya sehingga lurus lidahnya. (HR. Ahmad)
Hati manusia ini juga di ibaratkan seperti teko, muncung teko itu lidahnya,dan air yang dituang itu adalah isi kandungan hatinya. Hubungan lidah dan hati memang saling kait mengait. Busuknya hati, menyebabkan buruknyanya percakapan.Buruknya percakapan membuat busuk dan gelapnya hati.Begitulah kritikalnya perihal menjaga percakapan ini.

Saya dan huda sangat tertarik dengan hadis yang diriwayat oleh Abu Dawud;
Sa'eed bin Musayyeb berkata, "Ketika Rasulullah duduk bersama sahabat-sahabatnya, seorang daripadanya berkata kasar kepada Saidina Abu Bakar sehingga dia terasa hati, tetapi Abu Bakar hanya diam. Kali kedua, orang tersebut sekali lagi berkata kesat kepada Abu Bakar tetapi dia masih berdiam diri. Apabila masuk kali ketiga orang tersebut menyakiti hati Abu Bakar dengan lidahnya, Abu Bakar menjawabnya kembali, dan ketika itu Rasulullah bangun meninggalkannya.


Abu Bakar bertanya, 'Adakah engkau tidak suka akan perbuatanku ya Rasulullah?'


Rasullulah menjawab , ' Tidak, tetapi Malaikat telah turun dari syurga menidakkan apa yang dikatakan oleh orang itu.Tetapi, apabila engkau mula membalas percakapan buruk lelaki itu, malaikat telah pergi dan tempatnya diambil oleh syaitan.Dan aku tidak duduk di mana syaitan duduk.
 Semoga semua dapat muhasabah diri. Jangan biarkan nikmat yang Allah beri ini digunakan secara sia-sia.


p/s: Ini adalah pengisian yang diberi oleh huda semasa usrah last week.Thanks huda for sharing!

Comments

areT said…
mimi..good info..thanks for sharing
Anonymous said…
tersinggung.T_T

biarlah kak.mulut jahat pun jahat lah.puas sabar dah neh.

salam sayang kak mimi.
Mimiamilia said…
Kak atie, tengok nama akak je saya nak tersenyum.Sebab tempias kegembiraan akak kot..ngeengee..

Umi,
entri ni tak ditujukan kepada sesiapa.Kebetulan dalam usrah minggu lepas kami bermuhasabah mengenai percakapan yang sia-sia.

Lebih menakutkan bila kita marah, syaitan tu yang mengapi-apikan.so are we follower of Allah or follower of syaitan? Insyaallah, muhasabah diri dan baiki diri..
Anonymous said…
Assalamualaikum, semakin hari semakin sedap baca blog nie..teruskan mengetuk pintu hati2 manusia, moga di rahmati Allah from Abu Ahmad dan Ummu Ahmad, Amman.