Obsesi akhirat

Bila obsesi kita kepada akhirat, setiap apa yang kita buat pasti motivasi kita adalah ganjaran di akhirat dan redha Allah. Hidup ini sebenarnya lebih tenang dan gembira bila nak melakukan sesuatu, terbayang nikmat syurga lantas terus terdorong melakukannya. Dorongan syurga utk suatu amalan, sudah tentu amalan yang baik kan?


Semoga Allah beri kekuatan kepada kita untuk menghadapi kehidupan yang semakin kuat tarikan jahiliyahnya. Semoga Allah memudahkan kita dalam melakukan kebaikan kerana mungkin hanya kita yang faham apa yang kita lakukan tapi bukan orang lain. Kita mungkin dirasa ganjil, tapi sedarlah jika kita ni lain dr org lain, kita adalah org yg dimaksudkan dlm hadis nabi tu.. osem kan?


Memang perlu seimbang dunia dan akhirat. Tapi motivasi amalan dunia adalah akhirat juga. Barulah dapat kebaikan untuk kedua-duanya!


Yang penting, letakkan urusan kehidupan ini di tangan Allah disamping berusaha sebaik mungkin. Tawakal pada Allah itulah yang memberi kegembiraan pada kita sebagai hamba. percayalah!



Comments

Cerita bonda said…
Betul..betul...