Tsur

Bismillah,

Malam ini, nun jauh di Hannover, adik-adikku berkumpul bersama. Mereka akan bertungkus lumus untuk menjayakan program Aqsa Syarif esok hari. Ini merupakan program pertama mereka. Membaca email-email mereka (yang tersangat banyak) membincangkan tugasan-tugasan yang perlu dilaksanakan untuk memastikan program ini berjalan lancar, membuat aku mampu menarik nafas lega. Mereka sudah sampai ke tahap yang telah ku target selama ini. Biar pun lambat, namun sampai jua. 'Buah' yang ku jaga dan peram, kita boleh di petik. Semoga ia manis dan bermanfaat kepada semua.Terima kasih Ya Allah atas kurniaan ini.

Walaupun tidak bersama mereka, aku merasakan hati ini duduk sama-sama dalam bulatan kecil mereka malam ini. Mereka adalah mutarabbi pertamaku. Boleh dikatakan juga bahan ujikaji ku. Ataupun mereka adalah anak2 sulung ku. (anak sulung yg ramai :)) Ada yang nakal, ada yang ceria, ada yang sensitif, ada yang macam takde perasaan. Semuanya lengkap. Lengkap untuk benar-benar mentarbiyahkan diri ini. Mengendalikan mereka dari jarak beribu batu adalah satu cabaran yang sangat besar. Tapi, benarlah...Allah yang memegang hati-hati manusia ini. Alhamdulillah, doaku dimakbulkan. Hati-hati itu kini sudah bersedia untuk menggalas tanggujawab yang selama ini aku galas. Moga dakwah di bumi itu nanti akan subur dan mekar.

Nun jauh di Birmingham pula, murabbiku dan akhawat seangkatan denganku akan bersama-sama berkumpul. Seronok bertemu akhawat! Aku memang nak sangat pergi. Tapi nanti siapa pula nak siapkan report ni? Semoga pengorbanan ini Allah balas dengan yang lebih baik. Tak lama...aku harus menggunakan masa yang tidak lama ini untuk membuat yang terbaik.Yang pasti, aku menunggu penanda buku, dan donut krispy kreme dari mereka :)

Maka, tinggallah aku dan Cik Fidah di 'Tsur'. Owh...itu nama rumah kami yang baru. Signifikan dengan Gua Tsur. Di mana Rasulullah s.a.w dan Abu Bakar tinggal sebentar sebelum meneruskan penghijrahan ke Madinah. Bukit Tsur yang tinggi, signifikan dengan rumah kami yang tinggi (Tingkat 11). Hanya Rasulullah dan  Abu bakar di gua tsur itu, begitu juga hanya aku dan cik Fidah di rumah ini. Rumah ini tak boleh bising-bising nanti jiran bawah rumah marah. Rasulullah dan Abu Bakar, duduk diam-diam berlindung dalam gua dari kaum Musyrikin Mekah yang mencari mereka. Jadi, sangat sesuai lah nama ini. Semoga kami dapat semangat Hijrah Rasulullah itu dalam menempuh cabaran-cabaran untuk menghabiskan PhD ini.Doakan kami!

Tsur bakal dapat dicantikkan di dapur dan toilet. Alhamdulillah, council nak bagi kitchen cabinet dan lantai baru, serta toilet yang baru kat semua penghuni di flat. Sempat la merasa sebelum balik Malaysia. InsyaaAllah kalau ikut perancangan akan pulang awal Julai. Viva ku terpaksa dijalankan pada bulan September atas permintaan external examiner. Jadi aku akan pulang awal untuk lapor diri dan kembali semula ke Glasgow September nanti untuk viva.Doakan dimudahkan semua urusan.

Comments

Anonymous said…
hurm,,sungguh best baca kisah hidup mereka yang study at oversea,, :) bi taufiq wannajah ya ukhti,semoga thabat dijalanNYA,,may ALLAH bless