Masalah

Kisah lama kembali menghantui.

Cebisan masa silam masih ada dalam kehidupan sekarang. Dan minggu ini kembali menghantui. Masalah demi masalah yang datang. Alhamdulillah. Ada keluarga di sisi yang membantu. Memang di kala kita dalam masalah, keluargalah tempat kita bergantung harap. Kadang-kadang kawan pun tak dapat nak bantu. Alhamdulillah dikurniakan keluarga yang memahami. 

Ketika berbual dengan Mama di telefon membincangkan masalah ini, terbit timbul rasa syukur dalam hati. Syukur kerana di selamatkan dari kisah silam itu, dan syukur kerana mama sentiasa ada untuk membantu dan support diri ini. Mama..i love u :)

Semoga Allah mudahkan diri ini menghadapi masalah yang datang. Begitu juga aku doakan untuk adikku yang seorang itu. Aku tahu beratnya masalah yang dihadapi tapi langsung dia tidak menampakkan di hadapan adik-adikku yang lain. Dia cukup tabah. Semoga Allah berikan kesabaran yang tinggi untuknya. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Aku hanya mampu menjadi tempatnya mencurah segala isi hati. Namun, tiada apa yang dapat ku lakukan daripada berdoa dan terus berdoa untuknya. 

InsyaAllah, dugaan itu untuknya lebih dekat kepada Allah. Lebih lagi mengharap pertolongan Allah. Sebagai tarbiyah untuk belajar erti kesabaran yang sebenar. Kita memang sukar menukar hati manusia. Tapi ingatlah yang memegang hati-hati manusia itu adalah Ar Rabb. Pohonlah padaNya.Pohonlah...

Aku juga pernah berdoa supaya hati-hati beberapa adikku yang lain supaya dilembut untuk terima tarbiyah ini dan Alhamdulillah,ternyata Allah memperkenankannya. Jadi, aku yakin...berubahnya adik-adikku adalah kerana hati-hati itu Allah telah palingkan ke jalan kebaikan ini. Semuanya adalah kerana Dia.Ya, hanya Dia.

Letakkanlah seluruh pengharapanmu padaNya. InsyaAllah...Dia tidak pernah sia-siakannya...

dan ingatlah...La yukallifullah hu nafsan ila wusa'ha...

Wallahua'lam 

Comments

sweet tooth said…
uih...apa problem? YM nanti