to love and to be loved

Bismillah..

Hidup ini penuh ujian bukan?

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (29:2)
Setiap manusia itu ada ujiannya yang tersendiri. Yang buat PhD ni pun ujian berbeza-beza. Yang single ujiannya lain. Yang dah kahwin pun ujian nya berbeza. Jika sebelum kahwin, mungkin kita fikirkan kalau kahwin banyak selesaikan masalah. Tapi bila dah kahwin macam-macam lagi masalah yang timbul.

Sebut mengenai masalah perkahwinan ni, kadang-kadang sendiri pun jadi gerun. Lagi-lagi bila menjadi pendengar setia masalah a.k.a kaunselor tidak bergaji. Bukan seorang dua...ramai! gerun tau!!!Lepas satu, satu masalah yang timbul. Tapi kebanyakannya masalah timbul sebab sikap tidak bertanggungjawab pihak lelaki. (of course la kan sebab yang mengadu tu kawan perempuan. Belum terima lagi masalah dari pihak lelaki..hopefully takde la). Sampai terfikir...teruk sangat kah lelaki sekarang?

Tapi, disebalik banyak masalah yang didengari, banyak pengajaran yang boleh diambil. Mungkin itu hikmah Allah tidak datangkan lagi jodoh ini. Supaya diri ini belajar, dan terus belajar dari orang lain. Dan mungkin juga diri ni masih belum mantap (bersedia) 100% untuk masuk ke alam perkahwinan. Allah knows the best. Dia akan berikan sesuatu pada waktu yang memang sesuai untuk kita.Husnuzon dengan Allah :)

Memang kasihan dekat yang bermasalah itu. Kalau ikut kita yang single ni memang kita pikir baik tinggalkan jer lelaki yang tak bertanggungjawab tu. Tapi tu laaa, bila baca balik apa yang kak nina cakap dalam blog dia..memang betul.Orang yang dah kawin jer tau mcm mana perasaannya...to love and to be loved...

Aku doakan semoga Allah kurniakan mawaddah dan sakinah dalam rumahtangga kalian....

Untuk kak nina...nah, lagu yang boleh dedicate dekat abg fairuz... :) Mesti dia suka....

 

Comments

sweet tooth said…
waa... memang sedap lagu ni...