Sesat

"Kenapa Iqra yang pertama sekali diturunkan ye?" Dia bertanya lagi selepas pelbagai soalan telah diajukan.
"Eh you ni banyak sangat tanya, you ni dah sesat la! " kawannya fed up dan berlalu.

"Last week Along pergi program dengan kakak-kakak. Program Baitul Muslim. Nak kata kursus kahwin pun bukan la kursus kahwin.Tapi best la dan banyak manfaat. Last two week pun along ada pergi program juga" katanya di corong telefon.
"Eh..along ni dah ikut syiah ker?" suara di corong yang satu lagi bertanya..

Apakah?huhuhuhu....

Dua situasi itu adalah situasi sebenar (tapi mungkin dialog dah agak berubah sedikit tapi masih mengekal intipati perbualan).Adik-adikku telah bersama share pengalaman mereka di dalam usrah semalam. Aku hanya mampu tersenyum kerana ini mengingatkan kepada mama di rumah sana. 

" Bawa usrah tu elok-elok. Jangan sampai sesat pula" pesan mama. 

Sebenarnya, reaksi yang diterima adik-adikku itu adalah reaksi normal lebih-lebih lagi mereka yang tidak terdedah dengan usrah dan halaqah ini. Mungkin apa yang diketahui mereka (mungkin tertanam di fikiran mereka) bahawa usrah ni adalah satu aktiviti underground berkumpul dan berbincang untuk menjatuhkan kerajaan. Maka, ada yang mark orang usrah adalah org PAS (orang pas jangan marah..ini adalah realiti apa yang orang fikirkan). Ada juga yang merasakan, bila duduk berkumpul, berbincang, tak buka kitab kuning...maka ini adalah agenda ajaran songsang yang dibawa oleh individu-individu tertentu. Sesuatu yang tidak biasa dilakukan. Dirasakan 'alien' lebih-lebih lagi membincang sesuatu di luar 'mazhab yang dianuti' dan terus bertindak melulu menuduh kita sesat!

Aku tak menyalahkan ibu bapa mahupun individu yang melemparkan tuduhan palsu, atau menyangka bukan-bukan mengenai usrah. Situasi ini berlaku adalah kerana di Malaysia sendiri banyak sangat ajaran sesat. Ibu bapa mana yang tak takut dengan perkara ini terjadi pada anak mereka. Maka mereka akan lebih berhati-hati. 

Ada juga individu yang tak suka bila kita cuba mencari kebenaran. Katanya Islam itu memang benar tak perlu di question banyak-banyak lagi. Nanti kita boleh sesat! 

Ya, kita tahu Islam itu benar tapi adakah salah untuk bertanya supaya kita boleh yakinkan hati kita dengan kebenaran. Teringat kisah Nabi Ibrahim yang meminta Allah membuktikan kekuasaanNya. Bukan Nabi Ibrahim A.s tidak mempercayai Allah, tapi untuk meyakinkannya lagi.
Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan makhluk-makhluk yang mati?" Allah berfirman: "Adakah engkau belum percaya (kepada kekuasaanku)?" Nabi Ibrahim menjawab: "Bahkan (aku percaya dan yakin), akan tetapi (aku memohon yang demikian ialah) supaya tenteram hatiku (yang amat ingin menyaksikannya).......(ila akhir ayah)" (2:260)
Kita bertanya buka untuk menyesatkan diri. Bertanya untuk memahami dan mempelajari dan tidak mengambil sesuatu membuta tuli. Bila kita faham kenapa kita kena buat sesuatu...InsyaAllah jawapan nya memang semua dah ada. Tinggal untuk kita mencari. Dan kita akan lebih cenderung untuk berbuat sesuatu atas sebab keinginan kita sendiri menurut kefahaman yang kita perolehi. Bukan sekadar mengikut.Natijahnya, kita akan lebih ikhlas dan perubahan kita adalah atas pilihan sendiri.

Dan sepanjang pencarian ini kita kena sentiasa berdoa agar kita dilorongkan kepada kebenaran kerana kita tahu syaitan sentiasa ingin mengmabil peluang untuk menyesatkan kita. 

Kita juga tidak mahu bertaqlid atau mengikut sesuatu membuta tuli hanya kerana ayah emak nenek moyang kita dahulu lakukan. 

"Saya buat macam ni, sebab ayah saya pun buat macam ni"
"Saya buat macam ni sebab dulu ustazah ajar macam ni. Yang awak buat tu tak betul la"..

Dan apabila dikatakan kepada mereka" Turutlah akan apa yang telah diturunkan oleh Allah" mereka menjawab: "(Tidak), bahkan kami (hanya) menurut apa yang kami dapati datuk nenek kami melakukannya". Patutkah (mereka menurutnya) sekalipun datuk neneknya itu tidak faham sesuatu (apa pun tentang perkara-perkara ugama), dan tidak pula mendapat petunjuk hidayah (dari Allah)?(2:170)
Janganlah kita berfikiran seperti fikiran jahiliyah. Yang mengikut sesuatu dengan membuta tuli tanpa tahu hujung pangkal. Biarlah apa yang kita lakukan, kita tahu daripada mana sumbernya. Dan sumber itu haruslah yang asli iaitu Quran dan sunnah.

Kita beribadah bukan sekadar ikut-ikutan. Kerana itulah ayat pertama yang diturunkan adalah Iqra' yang sinonim dengan menyuruh kita untuk mencari pengetahuan dan pengetahuan itulah yang menjadi penyuluh kepada kebenaran.


Tapi, ramai umat Islam malas untuk berfikir, malas untuk untuk cari kebenaran. Ayuh! keluarlah dari kepompong kemalasan untuk berfikir itu. Kita harus berfikir. Kita harus kenal Islam. Lets start with the question ...

Kenapa kita dijadikan?

Selamat berfikir! 

Comments

Anonymous said…
Hi,

saya sgt setuju dengan post ni.. just nak tambah my frustration dengan cara pengajaran subjek agama - pegi kepada basic sahaja... Rukun Iman & Rukun Islam.. diajarkan untuk hafal & tau sahaja kepada anak2... tidak diajarkan kenapakah ia dijadikan rukun... mengapakah ia penting...

dan iqra, mengapakah ia surah pertama yang diturunkan, tapi bila al-quran dikumpulkan, Al Fatihah menjadi surah pertama...

saya suka tulisan2 saudari.. sgt informatif... keep on writing...

Mun
Mimiamilia said…
jazakillah Mun atas komentarnya..
kita kena berusaha untuk ubah keadaan yang berlaku di Malaysia sekarang..

Kita berbuat sesuatu..

Mun dah buat?

kalau belum..jom!