Bila kau rasa getarnya..

Jika kau selam hati ini, 
pastinya engkau kan mengerti, 
betapa tulusnya cintaku pada diriMu..

dan bila ku rasa getarnya......

(lirik lagu yang dah diubah...peace!)

Dan bila aku merasakan getarnya hati ini, terus bersemangat!..(rasa macam nak melompat boleh?) Getar hati bila merasakan cinta pada Allah yang sangat-sangat tu. Atau bak kata adik manisku zaza..yang 'horror' tu...

Kalau hendak diukur tahap iman sekarang, mungkin boleh dikatakan berada di tahap yang tinggi setelah diboostkan dengan pelbagai program sepanjang seminggu dua ini. Ada program jaulah (jalan2) Andalusia, program Mabit (qiyam), dan beberapa daurah. Dan program-program ini berterusan hingga ke bulan hadapan sebelum masing-masing busy untuk exam (dan diri sendiri busy menulis thesis)

Ditambah lagi melihat mutarabbi-mutarabbiku yang juga sedang bersemangat untuk memulakan langkah sebagai seorang daie. Alhamdulillah...thumma Allahmdulillah. Allah yang telah mencampakkan hidayah ke dalam hati-hati mereka. Nikmat apa yang lebih asyik dan sangat best dari Allah jika bukan melihat hidayah itu telah menjadi agen yang merubah mereka menjadi hamba yang lebih baik. 

Melihat semangat mereka di Germany yang menjadi perintis dakwah di sana, melihat adik-adikku di sini semakin commit dengan usrah, dan semakin bersemangat untuk berubah. Sangat best okay! 

Iman yang menggerakkan

Terkadang, kita malas dan rasa lemah dalam melakukan kerja-kerja dakwah. Malas kita antara sebabnya adalah lemahnya hubungan dengan Allah.

Lemah hubungan dengan Allah = Lemah iman 

Iman yang lemah, ibarat ais yang menyejukkan... membekukan hati. Tiada gelojak. Tiada semangat. Kerana... iman itu yang menggerakkan! Iman itu sepatutnya menjadi seperti haba, yang memanaskan atom-atom, memberikannya tenaga,seterusnya atom-atom akan bergetar dan bergerak malah boleh menyebabkan perubahan pada satu keadaan kepada keadaan yang lain. Maknanya, iman juga adalah agen pengubah!

Maka apabila kita menyebut tentang perubahan atau penambahbaikan, iman yang patut menggerakkan! dan iman patut Diboostkan! 

Mari boost Iman!

Untuk boost iman adalah sama seperti nak mengubatkan hati. ala...yang 5 perkara tu..

1)Baca quran : Bukan setakat baca, malahan cubalah tadabbur dan menjiwa setiap Ayat-ayat cinta Allah yang dibaca itu.Kalau ada waktu lapang bacalah...tak kira di mana pun.

2)Solat malam : Cubalah bangun solat malam. Memang sukar.. tapi Insyaallah kalau kita latihkan diri dan ada keinginan yang kuat pasti Allah akan bantu kita. Bangun atau tidak kita di malam hari itu bergantung juga kepada aktiviti kita seharian di waktu siang. Jadi, di siang hari buatlah kebaikan sebanyak mungkin...jangan asyik buat perkara lagha jer.

3)berkumpul dengan orang-orang soleh: Ini memang sangat-sangat membantu. Jangan miss usrah! kalau ada program, cubalah untuk hadiri kerana di dalam program la kita nak jumpa orang-orang yang soleh ni. 

4)Banyak berpuasa : Bila berpuasa, kita akan rasa banyak masa, rasa lebih mudah dan lebih cergas nak beribadah dan kita akan menjaga diri kita dari melakukan maksiat.

5) Sentiasa berzikir : Ingat allah di mana sahaja. Bukankah mengingati Allah itu hati akan jadi tenang ? :)

Selain daripada itu, perkara yang sangat membantu diri ini untuk menaikkan iman adalah dengan meninggalkan jahiliyah-jahiliyah yang ada. Kalau ada couple...mesti hati rasa tak tenteram, Asyik teringat pasangan...so mcm mana nak buat yang no 5 kat atas tu kan? Tak pun kalau suka tengok cerita korea, main game.. atau yang sewaktu dengannya, macam mana nak habiskan masa dengan buat yang no 1 tu kan? (kalau tgk korea kan mcm susah nak stop sampailah ending yang of course bersiri2 ceritanya). Kalau sibuk mengumpat, maknanya kita ni duk berkumpul dengan orang2 yang opposite no 3 tu kan?

dan banyak lagi jahiliyah yang lain.....

Getaran Iman

Cinta...menggetarkan jiwa. Cinta pada Allah akan menggetarkan iman. Tumpahkanlah seluruh cinta kepada Allah.Ikutilah apa yang diajar oleh junjungan tercinta kita...
"Katakanlah "Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu" allah Maha Pengampun,Maha Penyayang" (3:31)
Kita selalu sibuk nak baiki hubungan kita dengan orang yang kita cintai. Tapi selalu lupa nak baiki hubungan dengan Allah....

Mari berlari mengejar Allah..nanti Allah datang lebih laju dari itu. :)

Semoga kita bersama-sama dapat meraih cinta Allah, meningkatkan keimanan dalam diri, dan menggerakkan diri untuk bersama-sama menegakkan din ini.

Wahai orang-orang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan mengukuhkan kedudukanmu (47:7)
Tak terngiurkan dengan janji Allah ini?

Comments

Kay said…
sgt tergiur... :)
ellyWong said…
May we all dpt cinta Allah tu.

semlm got this from a friend.. the title was "Gurauan kekasih". amy share kat sini ye. sbb i found it somewhat beautiful. :)

Anas r.a. menceritakan bahawa seorang lelaki badwi bernama Zahir, seorang yang buruk rupa parasnya tetapi sangat mulia akhlaknya serta sangat dikasihi oleh Rasulullah s.a.w.

Sekiranya Zahir datang ke Madinah, beliau akan menghadiahkan Rasulullah s.a.w. barang-barang yang dibawa dari kampungnya. Apabila dia hendak pulang, Rasulullah s.a.w. akan membekalkan barang-barang keperluannya pula sambil baginda bersabda (maksudnya): “Sesungguhnya Zahir orang kampong kita dan kita orang kotanya.”

Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. pergi ke tempatnya. Ketika itu dia sedang menjalankan urusan perniagaannya. Dengan perlahan-lahan Rasulullah s.a.w. datang dari belakang dan memeluknya kuat-kuta. Dia tidak menyedari bahawa yang memeluknya itu adalah Rasulullah s.a.w. Dia meronta-ronta minta dilepaskan. Rasulullah s.a.w. membiarkan saja Zahir meronta-meronta sehinggalah Zahir menoleh ke belakang dan didapati yang memeluknya itu adalah kekasihnya, Rasulullah s.a.w. Maka dengan bahagianya dia membiarkan belakangnya tersandar di dada Baginda.

Rasulullah s.a.w. masih tidak melepaskan pelukannya. Sebaliknya dengan keadaan tangannya yang mulia yang tetap memeluknya Zahir itu baginda berkata: “Siapa nak beli hamba ini? Siapa nak beli?”

Zahir yang memahami gurauan Rasulullah s.a.w. itu berkata: “Ya Rasulullah! Saya ini tak laku untuk dijual, saya barang yang tidak berharga!”. Lantas Nabi s.a.w. berkata kepada Zahir: “Tetapi kamu di sisi Allah berharga. Kamu mahal di sisi-Nya!” Musnad Ahmad
Mimiamilia said…
Kay :)

Amy,
insyaAllah...

owhh cerita ni sgt sweet kan.i pun dah baca kat blog usazah maznah.dia yang post kan cerita ni...
sweet tooth said…
Teringat nasyid ni Antara Dua Cinta...
Mimiamilia said…
nasyid best! :)