Rindu

Salam,

Rindu...

Rindu nak tidur dalam sleeping bag kat dalam masjid. 
Apakah? (Hehe..mesti ada orang pelik. bukan..saya bukan orang tabligh) 

Saya budak usrah yang rindu nak pergi program, yang bermalam di masjid. Dan weekend ni mereka berkumpul di Birmingham untuk daurah.(tapi saya duk umah mengadap komputer ni) Bestnya!!!! rindunya!!!! faham tak rindu tu? rindu yang lebih best dari rindukan pakwe (owh pardon me...its sound not right, nope I don't have any! forbidden okay!)

Erk! ok..switch to serious mode. :)

Setiap minggu, ada 3 usrah yang aku perlu hadiri. Kalau ikut logiknya, sepatutnya hati tu memang boleh terbasuh. 3 kali seminggu basuh. Ada orang nak dapat sebulan sekali pun susah. Tapi, kuantiti bukanlah mencerminkan kualiti bukan? Mungkin kita ada 10 usrah seminggu, tapi jika usrah itu dihadiri tanpa meletakkan hati seikhlasnya, mana mungkin karat-karat jahiliyah itu dapat dibasuh. 

Cuba tanya pada diri, setiap kali nak hadir usrah apakah perasaan.? bagi yang berada di awal-awal tarbiyah, baru mengenal jalan hidayah, mungkin sangat bersemangat. Tapi bagi orang yang dah lama duduk dalam tarbiyah ini kadang-kadang datang rasa jemu. Lagi-lagi, jika naqibah kita tu agak membosankan (pada pandangan kita) ataupun anak-anak usrah kita tu yang membosankan. (Owh..anak2 usrahku sangat tak membosankan...:)))



Tapi, walau apapun perasaan kita, tolaklah ketepi. Sebabnya, kita memang membutuhkan usrah itu. Jika saat mula melangkah ke venue usrah, ada perasaan yang tak best....beristigfarlah. Syaitan tu memang nak bisik benda-benda tak best kan? 

Nanti dia bisik...

"ala..homework tak siap lagi, boleh jer dengar ceramah2 kat youtube. Naqibah pun asyik bagi benda yang sama jer, boring!"

dan macam-macam lagi.kan?Nahhh!!! jangan kalah dengan syaitan..teruskan sahaja ke usrah. eventhough naqibah dok ulang benda sama, kan kita ni insan yang mudah lupa. Yang selalu kena diingatkan. benda yang sama pun kita boleh lupa.kan? kan?

Dan kadang-kadang tu, kita lebih pentingkan usrah yang kita jalankan dari usrah untuk kita sendiri. Seronokkan jadi naqibah? jadi murabbi?(baru lepas baca buku "Menjadi Murabbi Itu Mudah" best bangat!) Tapi jangan sampai keseronokan itu menyebabkan kita meninggalkan hak tarbiyah untuk diri sendiri. Sibuk menata perjalanan tarbiyah mutarabbi, hingga tarbiyah diri terabai. Kita berada di jalan dakwah ini bukan hanya menyelamatkan orang lain, tapi yang lebih penting menyelamatkan diri sendiri. Bagaimana mahu menghasilkan pewaris dakwah yang mantap, jika yang membawanya pun tarbiyah tunggang langgang.

Owh, entri ni bukan ditujukan kepada sesiapa. Ingatan untuk diri sendiri juga..

Apapun, tengah sangat happy sebab esok nak duduk beriman sejenak bersama widad-rawahil yang dah berminggu-minggu tak bersua muka (sebab balik malaysia hari tu). Happy juga sebab esok nak buka gerai di Majlis Maulidur Rasul di sini, jual quran n mathurat sambil-sambil tu jual keropok lekor cik zaa :)

Yang paling penting, sangat happy dapat menghadapi kenyataan dan fasa-fasa mood tak stabil and moves on. Bersangka baik dengan Allah itu sungguh menenangkan hati. Love u Allah!

Comments

Anonymous said…
owh no!!! saya membosankan akak!!!
Mimiamilia said…
syah,

kadang2 jer..ahahahaha
tapi insyaAllah, sebenarnya tak bosan walaupun ulang2..sebab akak pun selalu lupa.

sebenarnya, akak sendiri takut jadi membosankan kepada anak usrah akak.