Prague I

Salam,



I'm in Prague, attending Internation*al Astronautic*l Congress 2010. InsyaAllah will be presenting my paper yang tak seberapa dan yang ditukar dua tiga kali datanya tu hari Rabu ni. Baru jer opening ceremony tadi. Now, sitting in the room to do my own 'mock presentation'. Cakap sorang-sorang dalam bilik.

Banyak perkara menarik yang berlaku sejak ketibaan aku dan Cik Zaa semalam. Pertamanya, sudah tentulah kami akan mengundang mata-mata yang menunjukkan wajah kepelikan pada kami. Ya, pandang kami macam tak pernah tengok orang. Yela, mungkin sebab bertudung. Alhamdulillah dua hari ni kami duduk hotel sebelah conference venue. Tapi sangat kecewa dengan apa yang ditawarkan oleh hotel yg kononnya 4 bintang ni. Hotel yang sama seperti di tempera, Finland tempoh hari. Tapi, internet tak boleh access 24 jam. Kena keep on renew registration dan akan off setiap 15 minit. Takde complimentary tea and coffee.(yang ni tak pernah jumpa lagi hotel mahal2 tapi tak sediakan kettle, coffee n tea). Org dekat reception tak begitu ramah. Ermm apa lagi ek..kesimpulanna, nasib baik la duk 2 hari je. Baki 3 hari lagi duduk di rumah sisters di Prague.

Opening ceremony sgt menarik. Penuh dengan persebahan kebudayaan. Yang kelakarnya, di pintu masuk dah tayang besar sign tak boleh amik gambar. Tapi majoriti delegasi dari negara Asia pakat duk amik gambar siap flash. Errkk...diorang tak paham English kot (berbaik sangka). Ada satu persembahan yang dinamakan black theater yang mana dewan akan digelapkan, penari akan pakai pakai hitam. Objek yang hendak digerakkan berwarna fluorescent. MC dah pesan jgn guna flasfh. Tapi stilll.....encik2 delegasi dari Asia ni duk amik gambar guna flash jugak..Adeh...tak paham bahasa sungguh.

Tak best takde geng kat conference ni. Ada sorang lagi orang Malaysia tapi of course tatau nak cari kat mana dalam org yang seramai 800 orang ni. Jumpa geng budak2 aero glasgow uni dan of course la takleh nak join sekali sebab ni adalah geng2 italiano. Its end up jalan sana sini sorang-sorang jer. sedih tak? Kononnya nak la carik mana2 muslim woman nak buat geng. Jumpa seorang..rasanya dari Indonesia tapi bila senyum, buat tak pandang jer...adehhhh...Jadi buat sementara ni hanya 2 org jer yg bertudung dan terasa sgt alien di sini. 

Thinking of aerospace di Malaysia...hurmm balik Malaysia ni should do something.rasa cam nak buat. Sian tengok industri aeroangkasa malaysia yang malap tu...Setakat berbangga dengan syeikh \Muzaffar tu jer la. Pencapaian lain takde. Dah tiba masanya org cerdik pandai dalam bidang ni dikumpulkan dan sama2 plan untuk masa depan industri ni. Bukan setaka nak buat kapal terbang jer. Org dah jauh ke depan...kita pun mampu kalau kita ada usaha. huhuhu cakap berapi-api...at the end sebenarna perlu kuasa politik juga untuk hal ni.hurmmm...

ok..nanti update lagi berita menarik di Prague..
jumpa lagi, wassalam.

Mimiamilia
Prague.

Comments

ilahS said…
All the best!!
Mimiamilia said…
tq cik ilah!
Mimiamilia said…
tq cik ilah!
yer betul!!
saya sokong..kumpulkan saya juga ek ..walaupun saya belajar wt kpl trbang..;p