Segeralah bertaubat

Bismillah,

Kita manusia tidak pernah sunyi dari melakukan kesilapan. Tapi ingatlah bahawa keampuanan Allah itu Maha Luas. Setiap masa Allah mahukan makhluknya kembali kepadaNya. Dia Maha Pengampun. Kadang kita leka dan terus menerus bermaksiat. Hati terus dibiarkan dinodai dengan titik hitam. Kita terus menerus tidak keluar dari kawasan maksiat itu. Terus membiarkan diri hanyut. Sedangkan entah bila Allah akan memanggil kita semula. Maka dengan itu wahai sahabat, bersegeralah memohon keampuanan dari Allah.
"Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan styurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa" (Surah Al Imran :133)
"Aku rasa takmo buat dah la dosa ni. Nak bertaubat"

Bila hati dibisikkan dengan bisikan kebaikan, segeralah menunaikannya. Jika terus bertangguh sesungguhnya syaitan pula terus menyorakkan 'kata-kata semangatnya' supaya kita bertangguh berbuat kebaikan dan bertaubat kepada Allah. Piala kemenangan itu kita tidak mahu hadiahkan kepada syaitan. Dia musuh kita. Kenapa pula dia perlu menang? Kita perlu menang.Kita perlu menjadi orang yang bertakwa.

Orang yang bertakwa itu apabila melakukan perbuatan keji/maksiat atau menzalimi diri sendiri maka dia segera mengingati Allah, lalu memohon keampunan atas dosa-dosanya.

Tidakkah kamu mahu menjadi orang bertaqwa? Yang dijanjikan syurga yang indah?

Jika Ya, mengapa masih terus diulit maksiat?

Tidak percaya atau tidak berimankah kamu dengan hari akhirat?

Jika Ya, mengapa masih terus hanyut dalam dunia yang sementara ini?

Tidak takutkan kamu dengan azab neraka?

Nah, cuba letakkan jarimu di atas api dunia. Kepanasan yang sedikit itu pun tidak tertanggung inikan pula kepanasan yang berganda-ganda.

Mengapa dan mengapa terus bermaksiat? Mengapa dan mengapa sukar mentaatiNya?


Marilah kita kembali...Ya Rabb, kami memohon keampunanMu. Sesungguhnya kami telah menzalimi diri kami sendiri. Ya Rabb..kami kembali kepadaMu.Tetapkanlah hati kami....

Comments

Cerita bonda said…
amin...