Eureka!

Ini ada satu cerita. Cerita duniawi. Cerita mesin basuh. Sejak berpindah ke rumah baru, mereka menghadapi masalah membasuh baju kerana ketiadaan mesin basuh. Yang seorang rajin membasuh tangan. Seorang lain malas basuh tangan lantas menggunakan fasiliti di rumah kawan sebagai alternatif. Akhirnya,kerana tidak larat mendapat jawapan yang mengecewakan setiap kali bertanyakan mesin basuh secondhand yg hendak dijual di website, mereka berdua bersepakat membeli mesin basuh baru.

Isnin, mesin basuh baru sampai. Yang seorang itu, pun memasangnya. Esoknya, dia telefon yang seorang lagi.

"Mesin basuh tu membasuh tak henti-henti. Tak drain air pun". Dia mengadu kepada seorang lagi.

Kawan seorang lagi tu pulang ke rumah dengan niat untuk membantu. Malangnya, dia pun tak dapat nak membantu. Lantas dipanggil pula jiran di tingkat bawah. Malangnya jiran pun tidak dapat membantu.Cuba pasang hose seperti yang disarankan.Tak juga menjadi. Seminggu selepas itu, yang seorang lagi, bila duduk sorang2 di rumah cuba untuk menggodek-godek apa yang pattt sehingga banjir rumah dibuatnya. Akhirnya dia surrender..



Terpaksa telefon 'customer service'.

"Awak dah check dihujung hose yang di connect kepada sink drainer tu? Adakah ada udara yang melaluinya?"

Yang seorang lagi pun memeriksa. Menanggalkan hose dari sink drainer. Eureka! Eh silap. Allahuakbar! Ya, memang tertutup.Patutla tak boleh drain air. Air tak boleh lalu pun. Dipotong bahagian yang tertutup itu.

Akhirnya, mesin basuh dapat berfungsi. Alhamdulillah...

Itu cerita mesin basuh. Bagaimana pula cerita kerosakan iman dalam diri. Kerosakannya juga menyebabkan diri tidak dapat berfungsi sebagai hamba dan khalifah dengan baik. Punca kerosakan, perlulah dicari. Samaada hati tidak bersih, pandangan tidak di jaga, solat tidak khusyuk dan banyak lagi. Kenal pasti punca masalah. Dapatkan bantuan jika tidak dapat membaikinya bersendirian.

Banyak juga orang mahu berubah. Dan ramai juga tidak tahu bagaimana hendak berubah.  Di mana perlu dimulakan? Tidak tahu. Jika terlalu buntu, carilah teman yang dirasai dapat membantu.Sebagaimana personel di customer service itu mengetahui punca, kemungkinan juga orang yang kita minta bantuan daripadanya dapat membantu kita. Yang penting jangan putus asa. Walaupun dapur dia sudah kebanjiran tapi usaha tetap diteruskan untuk membaiki kerosakan yang ada. Teruslah berusaha membaiki keimanan dalam diri.

Kenal diri sendiri. Kenal kelemahan diri. Kenal di mana yang membuatkan hati itu dibutakan. Jika sudah ternampak hidayah Allah, pergi kejar. Jangan tunggu cahaya sampai. Kerana mungkin cahaya itu akan kembali dilitupi langsir hitam yang tidak dapat ditembusinya. Akhirnya, jadi gelap.Diri terkapai-kapai...

Dunia penuh cerita. Juga Iman ada turun dan naiknya. Ambil iktibar atas segala yang berlaku....

Comments

Olive House KL said…
kekadang manual perlu dibaca...
Mimiamilia said…
dah baca en mahadi..
tapi tak perasaan bab yg customer service tu bgtau
:)
akuatik said…
yang tukang pasang tu sangat eksaited sampai tak baca dengan teliti manual dan tidak memeriksa setiap komponen pemasangan dan terus mula membasuh...hahahahah
Mimiamilia said…
hihihi..tu la..terus pasang..terus basuh dgn penuh excited :)
Naim said…
pentingnya manual.


@naimisa