Turkish Delight : Bahagian 2

"Nak sarapan sup ker atau roti?" Fatma bertanya.

"Kami tak kesah apa-apa.kami makan jer" Sebetulnya memang susah nak beri jawapan. Tak mahu menyusahkan keluarga Fatma kalau kami ni banyak songeh sangat. Akhirnya, kami di bawa ke restoran untuk sarapan roti,sup dan sosage+telur. Pertama kali minum kopi turki. Sangat serupa seperti kopi Malaysia. Tak menyakitkan kepala. Kalau sebelum ni, minum jer nescafe mesti migraine.

"Bersih restoran ni" 

Sememangnya, aku perasan dari semalam, orang Turki ni pembersih! Rumah Seyma yang kami lawat semalam seperti rumah baru tak bersentuh. Dapurnya berkilat MasyaAllah!

Hari kedua di Istanbul kami di bawa menyusuri Selat Bosphorus yang memisahkan Turki di bahagian eropah dan Asia. Pemandangan yang indah sepanjang selat tersebut. Terbayang-bayang di manakah 'chain' yang di pasang untuk menghalang kapal dari tentera Sultan muhamad al Fateh memasuki Istanbul seterusnya menguasai kota Constatinaple.


"Kita akan ke Grand Bazaar lagi ke?" 

Aku kira, entah berapa kali aku bertanya. Memang niat hati nak ke sana untuk tangkap gambar banyak-banyak. Akhirnya, niat tak kesampaiaan. Bapa Fatma hanya bawa kami ke Bazaar yang berdekatan dengan tempat feri. Tapi apapu, Bazaar ni tetap best. Barang murah-murah jugak. Sempat sambar satu seluar. Ye, shopping satu seluar sahaja selama 5 jam tu. Tak berminat untuk shopping sangat. Lebih berminat memerhatikan manusia di bazaar itu. Satu lagi, diri ni sangat cerewet shopping. Lebih baik la pergi shopping sorang-sorang.

Apa yang aku perhatikan, peniaga di sini sangat sabar melayan karenah pelanggan. Kami pilih dah bukan main beria-ia tapi tak jadi beli. Peniaga dah keluarkan stok yang ada. Peniaga tak marah. Memang sabar sungguh. Mereka ni semuanya peramah. Lagi-lagi di kawasan bazaar tu, hanya kami sahaja yang kelihatan asing. 

Penat membeli belah di bazaar, bapa Fatma mengambil keputusan untuk terus pulang ke rumah di Kutahya. 4 jam perjalanan! Kami bertolak pukul 10 malam. Dalam perjalanan ke Kutahya, aku tidak tidur lena. Risau bapanya mengantuk. Alhamdulillah jam 2 pagi sampai juga kami di Kutahya.

"argh..Its smells home!" kataku sebaik sahaja melangkah ke bilik Fatma.

"Owh, bukalah tingkap tu kalau rumah ni berbau " kata bapa fatma dalam bahasa tempatannya. Argh! salah faham.Aduh!

"Bukan, saya kata bau rumah..which is good..teringat kat rumah sendiri" terpaksa la menerangkan. Akan mengalami situasi ini beberapa hari lagi..huhuhu..ayam dan kucing berbicara..mana la nak paham 

:)

Comments