Nasihat

Dalam beberapa minggu ni apabila bertemu 'kakak-kakak' di sekitar Glasgow akan terkeluar topik ini.

"Mimi dah ada calon?" Kak SH bertanya.

"Semua yang ada saya dah reject" jawabku berseloroh.

"SH, carikanlah kalau ada untuk Mimi, tapi kena la sekufu"...Mama E pula  menambah. Aku hanya mampu tersenyum.

"Sekutu pun ok per.Sekutu bertambah mutu!" Kak SH pula berseloroh. Berderai gelak tawa kami di rumah Kak SH.

Hujung minggu yang bermakna kerana dapat berkumpul dan berusrah. Kebetulannya ada dua usrah di masa yang sama. Dapat pergi kedua-dua rumah tetapi di Kak SH, aku hanya sempat mengaminkan doa rabitah setelah usrah tamat. (Alhamdulillah, ku lihat dakwah bertambah subur di bumi Glasgow..semoga terus berkekalan)

"Kak A takde adik la pulak nak bagi. Siapalah yang beruntung dapat Mimi ni, solehah" Aku terus tergelak mendengar kata-kata Kak A. Solehah la sangat! :) masih berusaha gigih menjadi solehah.Belum solehah lagi!

"Berapa umur mimi?" Kak SH bertanya.

"Umur saya 2+"

"Owh..muda lagi..don't worry"

Meriah sungguh bila berbincang soal ini. Lagi-lagi, hanya diri ini yang belum berkahwin. Jika minggu lalu ketika duduk menunggu van untuk berpindah bersama Mama E, soal ini juga timbul. Siap cuba dipadankan lagi. Pelbagai nasihat Mama E beri. 

"Kalau nak cari, cari yang sekufu. Bukanlah maksudnya kena cari yang PhD juga. Kalau awak ke arah keagamaan, cari yang begitu juga. Tapi itu la, lelaki yang baik ni susah nak cari dah sekarang" Kata Mama E.

Aku hanya tersenyum. Teringat kata-kata ini..
"A women's heart should be so lost in Allah SWT, that a man needs to seek HIM in order to find her"
Nak mencari lelaki baik, carilah Allah dahulu.

"Awak kena buka hati tu Mimi. Sebab kita tak tahu bagaimana jodoh yang didatangkan pada kita. Jika jodoh kita tu soleh, Alhamdulillah. Jika tidak, ini adalah ujian yang Allah nak beri pada kita" sambung Mama E. Banyak yang dikongsikan bersama ku. Rasa tersentuh pula di hati menerima nasihat daripada seorang kakak kerana selama ini, akulah tempat rujukan adik-adik usrah untuk memberi nasihat.

Pernah aku menangis ketika menerima nasihat Kak Fida, bukan kerana terasa hati dengan nasihat yang diberikan. Tetapi kerana sudah lama tidak menerima nasihat.

"Mungkin Allah nak berikan sesuatu tu yang hampir sama dengan sebelumnya. Allah nak uji kita, adakah kita yakin dengan Dia. Istikharahlah sebelum hadir perasaan itu. Minta Allah beri petunjuk di atas segala keputusan yang dilakukan."

Segalanya, sumber rujukan utama adalah Allah. Kerana kita tidak tahu apa yang dirancang untuk kita pada masa hadapan. Semoga Allah permudahkannya, yang penting adalah betapa kita perlu berserah pada Allah dan berdoa padaNya....

Comments

uhh..me! me! *angkat tangan*

HOOOOOOOOOOOOOOOO!!

:P
Mimiamilia said…
tak nampak apa pun... hihi
heyy... orang tinggi macam ambo pun mu tok nampok? o.O
Mrcd said…
Istikharah jalan terbaik.InsyaAllah.Allah akan tunjukkan jalan dan memberi apa yang diperlukan berbanding apa yang dimahukan.
Yang perlu x semestinya kita mahu tetapi Allah tahu apa yang terbaik untuk hambanya. semoga berjaya..
Mimiamilia said…
justin, oo nampak2.eh,ecah pun ada sekali.hehe
Mimiamilia said…
mrcd,thanks :) usaha+tawakal insyaallah..yakin dgn pertolongan allah itu yg penting.
Al-Humaira' said…
tapi akk ni blum kawen la..boleh pakai ker??hehehe