Dari pandangan ini...

Kita, kalau hendak menyeru manusia kepada Allah... lakukan dengan penuh hikmah. Sama seperti kita cuba menasihatkan orang lain.

Kadang-kadang, kita terlalu excited, terlalu bersemangat...hingga lupa satu perkara penting. Manusia itu kebanyakannya mempunyai background yang berbeza. Kita tak boleh treat setiap orang adalah sama. Seperti mana Rasulullah memberi nasihat yang berbeza kepada setiap orang yang meminta nasihat daripanya, seperti itu jugaklah approach kita kepada orang-orang yang kita cuba tarik dan bawa mereka kepada Islam.

Jika adik-adik undergrad, kita boleh la nak ajak2 mereka makan dan belanja mereka selalu sebagai tanda kita cuba membina hubungan kasih sayangdengan mereka. Tapi untuk postgrad? for me, it won't works!

Untuk mereka yang dah mula dengan tarbiyah dari tahun satu undergrad, takkan sama caranya untuk kita approach pada mereka mula merasakan tarbiyah ketika di tahun akhir ataupun baru lepas diploma...

Untuk mereka yang dari perut ibu lagi sudah dapat tarbiyah, pasti beza dengan ketika mengandung baru tersedar dan nak tarbiyah.

Dan sudah semestinya, dakwah untuk mereka yang sudah berkeluarga berlainan pula.

Perbezaan ini yang perlu diraikan. Perbezaan ini yang memberi cabaran kepada mereka yang digelar daie untuk jadi lebih peka dan perlu cuba untuk memahami keadaan dan berdakwah dengan kreatif penuh hikmah.

Jangan jadi jumud. Hidup dalam kelompok sendiri...dan tak peka dengan keadaan orang lain. 

This is just my 2cent opinion. dari pemerhatian dan pengalaman yang tak sampai setahun pun.  You may disagree with me. But this floor is open for you to speak out...

Ini juga untuk muhasabah pada diri sendiri...

Comments

Kay said…
salam...

kay setuju dgn mimi... setiap org, pendekatan yg kita kena gunakan adalah berbeza...
Mimiamilia said…
kay,

yg penting juga,kita kena ada rasa tanggungjawab untuk sedarkan org lain tentang islam ini...