Bila nyawa berpisah dari jasad...

"Aku sayang Allah, Aku cinta Allah, Aku rindu Allah..." 

Ambil mood sebentar. Lagu Wali Band ini memang tidak mengecewakan. Bait-bait katanya jika direnungi, dapat meruntun jiwa. Aku jika dahulu, akan tertarik pada lagu sebelum meneliti lirik. Kadang-kadang, lirik bagus, tapi jika lagu tak bagus, lagu itu bukan pilihan.Huh! banyak dengar lagu lagha dulu. Tapi itu aku dahulu... dahulu yang jadi pengajaran *sigh*

Alhamdulillah, hari ini aku lalui dengan penuh makna. Makna Ukhuwah dan cinta kepada seorang yang bernama sahabat.Lusa, Kak fidah akan terbang ke Makkah yang dirindui. Jika boleh, nak masuk dalam beg kak Fidah. Rindu yang tak tertanggung. Mengalahkan rindu kepada kekasih hati. Masih terbayang-bayang Kaabah di depan mata. Aku akan kembali..InsyaAllah...aku akan kembali dengan izinnya. 

Sebelum meninggalkan Kak Fidah, kami berkongsi perasaan mengenai sakaratul maut kerana sebelumnya kami menonton rancangan 'Tanya Ustaz' di TV9 online. Entah secara tidak sedar, air mata ini mengalir apabila kak Fidah menceritakan detik-detik sakaratul maut ayahandanya.  Alhamdulillah, ayahnya pergi dalam keadaan tenang. Tapi bukan yang sudah pergi yang harus dirisaukan, tetapi yang masih lagi menghirup udara kurniaan Allah ini. Yang masih tidak tahu bagaimanakah kesudahan hidup ini. Bagaimana keadaan diri menghadapi sakaratul maut. Dan ketika kami sama-sama berbicara tentang takutnya memikirkan nasib diri ini, kedua-duanya menitiskan air mata...

Takut. sangat takut...Mati pun tak tahu bila. Tak tahu adakah sudah bersedia. Inikan pula hendak memikirkan keadaan kita bila nyawa dicabut dari jasad. Memikirkan banyaknya dosa-dosa yang lalu, lagi buat diri takut. Semoga Allah ampunkan dosa-dosaku....Semoga perjalananku di sini diakhiri dengan pengakhiran yang baik...
:(


Comments