Pembaziran

10 Things we WASTED!
(by, Ibn Qayyim al-Jawziyyah but komentar from me.. eheh!)

1. Our Knowledge: Wasted by not taking action with it.

 Ramai antara kita berilmu, tapi sejauh manakah ilmu yang ada itu dapat mencegah kita dari berbuat maksiat? dapat membantu kita membuat kebaikan dan mencegah kemungkaran? dapat membela ummah yang sedang sakit tenat ini? Jadilah kita ahli ibadah yang bermain-main.... (will write about this later.Tunggu!)
2. Our Actions: Wasted by committing them with out sincerity.

Bukankah membuang masa dan tenaga jika amal kita dilakukan tanpa hadir perasaan ikhlas. Mengharap pujian manusia. Atau sekadar membuatnya sebagai rutin (contohnya solat) supaya orang nampak kita beramal. Buang masa, buang tenaga...pahalanya kosong! Ikhlas adalah kunci segala-galanya!

3. Our Wealth: Wasted by using on things that will not bring us ajr. We waste our money, our status, our authority, on things which have no benefit in this life or in akhirah.
Pergi shopping walaupun barang dah cukup(hobi)? Beli kereta mewah untuk tayang kat orang? Kita sesungguhnya mensia-siakan kekayaan kita. Saham Akhirat selalu dilupakan. Hari ni dah bersedekah belum wahai sahabat?Jangan hanya kembungkan poket dunia mu. Akhirat itu yang lagi penting....Ramai lagi yang memerlukan disekeliling mu. Hulurkanlah...

4. Our Hearts: Wasted because they are empty from the love of Allah, and the feeling of longing to go to Him, and a feeling of peace and contentment. In it's place, our hearts are filled with something or someone else.
Hati manusia patut penuh dengan cinta Allah. Hatta bila kita mencitai seseorang, kita mencintainya kerana Allah. Bila hati hanya pada Allah, InsyaAllah...kita akan terhindar dari terjerumus dalam lubang maksiat. Takut yang dicintai murka.Bukankah dengan mengingati Allah...hati akan menjadi tenang?

5. Our Bodies: Wasted because we don't use them in ibadah and service of Allah
Rebutlah sihatmu sebelum datang sakitmu. Badan yang sehat ini jika dilakukan untuk beribadah alagkah untungnya!

6. Our Love: Our emotional love is misdirected, not towards Allah, but towards something/someone else.
I love you. You love me? Cinta manusia banyak berlandaskan nafsu.
Kompas cinta ini seharusnya ditujukan kepada Allah. Walaupun kita mencintai manusia, kita mencintai kerana Allah.Datanglah kepada Allah dengan keadaan berlari..Allah akan datang berlari pada kita.. how sweet... :)


7. Our Time: Wasted, not used properly, to compensate for that which has passed, by doing what is righteous to make up for past deeds
Masa akan meninggalkan kita. Hitung sudah berapakah usiamu. Masih leka dengan perintah Allah lagi? Jika ada masa, Alhamdulillah kamu sempat bertaubat. Tapi...jika esok is your times up? Cemana? Penuhi dengan zikir kepada Allah. Penuhi dengan melakukan kebaikan. Jika kita tidak disibukkan dengan hal-hal akhirat, pasti kita akan disibukkan dengan hal-hal dunia yang tidak memberi keuntungan.Kalau boleh, Jadikanlah Hal dunia itu menjadi hal akhirat mu juga.

8. Our Intellect: Wasted on things that are not beneficial, that are detremental to society and the individual, not in contemplation or reflection.
Dapat PhD, dapat degree, belajar pandai-pandai...tapi apa sumbangan kepada ummah? Makan gaji buta jer ke? Its time to do something!!! Ummah sedang sakit. Wahai orang bijakpandai..gunakanlah kepandaianmu itu untuk kebaikan Islam..

9. Our Service: Wasted in service of someone who will not bring us closer to Allah, or benefit in dunyaa
We are the servant of Allah. Not only government servant! or corporate servant (adakah istilah ni?) So, what shoud you do as servant of Allah?

10. Our Dhikr: Wasted, because it does not effect us or our hearts.
Mulut terkumat kamit, tapi adakah sampai di hati. Tak hairan jika kita lihat sibuk bertasbih sana-sini tapi akhlak tetap zero! Bila kata berzikir, bukannya hanya di mulut. Kita ingat Allah..mestilah ingat hingga sampai ke hati. Baru hati tersentuh. Baru hati rasa getarnya. Baru hati tunduk dan patut atas perintahnya. Baru hati rasa sangat rendah diri sebagai hamba....

Now, look into yourself. Have you wasted anything? Take your action now my dear friends.... and so do I..muhasabah..muhasabah...

p/s: Feeling sad...  Rasa bersalah sebab tarbiyah anak2 usrah berterabur jer. Usrah glasgow, usrah german, usrah PG. Kena baiki hubungan dengan Allah ni..Ya Allah ampunkan dosaku!

Comments

Ibn Qayyim! Anak murid Muhammad ibn Abd Wahab @ pendukung ajaran Ibn Taimiyyah @ pendukung/pengasas ajaran Wahabi! har har har..

kalau kat Malaysia, mesti dah kene label macam2.. T_T

but screw it, this is a nice posting! you've never failed to soothes me with your postings when I'm in turmoil... ^_^

thanks for such a wonderful posting!! mu memang best! untong sapa kahwin dengan mu... :P
Mimiamilia said…
Justin,
Eheh! I rasa dari hari tu dah kena label wahabi. :)

Alhamdulillah...hopefully baca dan ambil iktibar dan take action! ilmu tanpa amal will be nothing!

Huhu...sapa la nak kawin dgn saya yg takde apa2 ni..terima kasih di atas promotion itu :P
MRCD said…
Salam. banyaknya yang telah dibazirkan kalau nak dibandingkan dengan umur yang baru setahun jagung ini.
ohhh kalau takdok sapo2, ambo mulih pinang mu...

.... tapi ambo lagi takdok apo2.. mu yang blajo obersi pon mu cakap mu takdok apo2.. abeh tuh ambo yang belajo setakat kat kolej negeri lagiloh takdok apo2.. T_T
Mimiamilia said…
mrcd,
kena kejar balik mana2 yg telah dibazirkan.Selamat beramal!

justin,
:)