7 golongan

Rasulullah SAW menggambarkan ada tujuh golongan manusia yang akan mendapat pertolongan dan naungan Allah pada hari pengadilan di padang Mahsyar, menerusi sabda Beliau yang maksudnya:
    “Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu: Imam (pemimpin) yang adil, pemuda yang sentiasa beribadat kepada Allah, lelaki yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid, dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah di mana keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah, seorang lelaki yang diajak oleh wanita rupawan serta berkedudukan tinggi untuk melakukan zina, lalu ia menjawab, “Aku takut kepada Allah”, seseorang yang bersedekah dengan sesuatu sedekah lalu menyembunyikan sedekahnya itu sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya, seseorang yang mengingati Allah di tempat yang sunyi lalu mengalir air matanya.” (HR. Abu Daud dan Ibnu Majah)

Kepada yang memimpin, sudah berlaku adilkah kepada orang bawahan kita?

Kepada pemuda harapan bangsa, adakah kita sudah menjadi pemuda yang hanya nampak syurga di depan mata dan berusaha untuk mendapatkannya?

Wahai sang lelaki, dalam seminggu ni berapa kali kau ke masjid?

Kawan-kawan sekelian, benarkah kita menyayangi sahabat kita kerana Allah? Atau sekadar untuk suka-suka sebagai teman mengisi masa?

Mampukah kau wahai lelaki menolak ajakan dan pujuk rayu wanita jelita?

Cuba ingat kembali bila kali terakhir bersedekah?

Adakah kita cuba sedaya upaya menghidupkan malam yang sunyi sepi mengharapkan pengampunan dari Allah?Erk..malam tadi ada qiyam tak? (ingatan untuk diri sendiri)

Selamat menjawab soalan-soalan. Ini baru soalan muqaddimah untuk jadi antara 7 golongan seperti di dalam hadis itu.Layakkah kita mendapat naungan Allah? Kalau masih tak layak...BERUSAHALAH!

"Dan bahawa manusia hanya memperoleh apa yang telah diusahakannya. Dan sesungguhnya usahanya kelak akan diperlihatkan (kepadanya).Kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna" (An Najm, 39-41)

Comments

fizz said…
kak mimi...

mengalirkan air mata sy bc entri akak nie..bnyk peringatan pd diri sy..teruskan usaha akak tulis entr2i begini yer ...
Mimiamilia said…
InsyaAllah fiza..
doakan akak istiqamah :)