Akhirat?

Somebody said to me..
"I think I know almost everything. Yes, we do not know when we are going to leave this world. Yes, I believe in Akhirat. But mimi, I don't really feel it. When people say that we need to remember that maybe we are going to die tomorrow and adakah kita dah taubat ke..I don't really feel that. The feeling of scare that we are going to die.."

and I replied..

"Maybe, there is something wrong with your heart?"

"Waa...hati aku kotor ker?" That girl start to give me a sad look and I as usual, just smile (which she said 'sarcastic smile' even i didn't mean to be sarcastic!)

Itulah kebenarannya. Manusia sekarang sudah tidak nampak akan akhirat itu. Sudah kurang keyakinannya. Kalau begitu yakin, masakan masih boleh bergelumang dengan dosa. Kalau yakin, masakan boleh terus menerus dalam keadaan 'ignorance'. Mengajak manusia kembali kepada Allah adalah dengan menanam keyakinan kepada mereka tentang kewujudan akhirat ini. Akhirat itu sesuatu yang pasti!
Bagaimana hendak menanam keyakinan yang tinggi ini? Ini lah fungsi hati. Hati umpama sebuah ladang. Ladang yang subur, jika dicampakkan benih akan menumbuhkan pohon yang baik. Pohon yang sentiasa disirami akan tumbuh kuat. Ladang yang sentiasa dibajai akan mengeluarkan pohon yang sehat malahan boleh berbuah lebat. Ladang yang sentiasa dijaga, dibuang rumput rumpai dan lalang-lalangnya akan menghasilkan pohon yang sentiasa memberi manfaat kepada yang lain.

Ladang itu hati, benih itu adalah iman, air itu adalah Al Quran, baja itu adalah amal ibadah, rumput rumpai itu adalah jahiliyah, buah-buahan itu adalah perkara yang memanfaatkan orang yang lain.

Bagaimana mahu menumbuhkan iman yang dicampakkan ke dalam hati jika hati itu kering dan kontang.

"So, macam mana nak hidupkan hati" dia bertanya lagi.

"Ubat hati tu ada lima, first kena baca Quran selalu dan fahamkan. Then, solat malam. Lepas tu, kena la selalu jumpa orang-orang yang soleh. Yang keempat, kau kena banyak puasa dan last sekali kena selalu berzikir. Berzikir ni maksudnya ingat Allah selalu"
Dan ingatlah..Dalam Hadis Qudsi, Allah berfirman...
“Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku.Apabila dia mengingati-Ku dalam dirinya, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam Diri-Ku.Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka.


Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinyadengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari.”     

[HR Muslim]

p/s: I need trillion of doa... :(
Wsalam,
Mimi @ Library Uni di tengah malam buta menunggu programnya run...

Comments

ellyWong said…
thanks for sharing this mimi!

n as for you, insyaAllah berjaya! good luck dear :D
Mimiamilia said…
thanx amy..:D