Dunia oh dunia!

Badan terasa lemah sekali. Terasa seperti ruh disedut oleh perkara-perkara dunia. Tidur tidak cukup. Sememangnya sejak dari sekolah dulu memang jarang sekali untuk stay up study atau buat kerja. Bila akhir-akhir ni berjaga malam, rasa badan lemah esok harinya. Ngantuk jangan cakap la.Berapa puluh kali menguap, tertidur dalam bas dan mata macam tak boleh nak buka.

Dunia oh dunia! Boleh tak kalau duk bilik beribadah dan pergi dakwah jer.Huhu...Tentu jawapannya tak boleh. Dunia jambatan akhirat okay! Dunia tempat bercucuk tanam. Kena bekerja kuat. Dunia tidak boleh ditinggalkan. Dunia adalah alat untuk kita beribadah, untuk kita memperhambakan diri kepada Allah.

Kita perlu excellent dalam study untuk menjadi golongan-golongan profesional untuk majukan dunia Islam. Perlu cari harta supaya harta itu kita pulangkan kepada kepentingan agama. Perlu kahwin supaya kita dapat melahirkan jundi-jundi Allah yang mampu menegakkan syiar islam di muka bumi ini .Perlu itu, perlu ini.Semua di dunia ini kita perlukan.

Walau letih, aku merasakan kehidupan ku lebih terisi. Lebih bermanfaat dari yang lalu. Betullah, kita hidup sebenarnya untuk memberi. Barulah ada kepuasan dalam diri. Seorang Muslim tidak sepatutnya berada dalam keadaan 'idle'. Sepatutnya tidak ada istilah berehat-rehat. Patut produktif. Jika masa kita tak disibukkan dengan hal akhirat, pasti kita disibukkan dengan hal dunia. Hal dunia boleh menjadi sesuatu yang sia-sia jika kita tidak berhati-hati. Hal dunia boleh dijadikan hal akhirat kalau niat itu beribadah kepada Allah.

Dunia....dunia. Allah dah ilhamkan dua jalan (As-Syams ayat 8) :



Nak jalan taqwa ke nak jalan kejahatan? Pilihan di tangan sendiri. Tepuk dada...tanya hati..hati yang penuh iman pasti beri jawapan yang terbaik. InsyaAllah.

     Jiwa ini tidak boleh dikosongkan dan anggota tidak boleh didiamkan.Jika tidak diajar dengan perkara-perkara besar, jiwa dan anggota akan terdorong kepada perkara-perkara kecil dan melalaikan.
      Ajarilah jiwamu untuk terbang tinggi, supaya ia akan benci kepada perkara yang rendah nilainya. Didiklah dirimu dengan perkara agung supaya ia bencikan hal remeh-temeh 
(As-syahid Dr. Abdullah Azam)

Ya Allah, biarlah jiwaku terbang setinggi-tingginya hingga bertemu dengan kasih sayangMu...

Comments