Hari terakhir di Mesir


Hari ni hari terakhir saya di Mesir. Sedihnya rasa hati nak tinggalkan bumi Mesir ni. Banyak pengalaman pahit manis sepanjang duduk di sini dalam masa yang singkat. 3 minggu memang tak cukup. Quran pun tak sempat amik sanad. Arabic pun dapat 2 level jer. Nampaknya kena datang semula ke sini :). InsyaAllah, berkat doa adik-adik dan ustazah kat sini, tahun depan ada rezeki datang lagi.

Lawatan ke beberapa tempat menarik bermula Isnin lalu. Saya melawat sepupu di Iskandariah (Alexandaria) selama dua hari. Sebelum tiba di sana, mind saya dah setkan bahawa Alex ni sebuah bandar yang bersih dan cantik sepertimana yang diberitahu oleh ahli bait. Setibanya di sana Alex tidaklah seperti yang saya gambarkan dalam fikiran. Ini gara-gara naik keretapi 'ayam' yang banyak sampah di dalamnya dan mahattah (stesen) tempat saya berhenti untuk ke rumah sepupu sangatlah banyak sampahnya. Saya terpaksa melalu sampah-sampah dengan bau yang busuk itu untuk keluar dari stesen. Ini belum dengan sesuka hati melintas landasan keretapi hatta keretapi ada di depan dalam jarak 5 meter.

Tak banyak tempat yang saya lawat di alex. Masa tak mengizinkan. Hanya sempat pergi ke perpustakaan mereka yang terkenal dan Montaza (gambar :sila tunggu!!!!) . Yang menariknya, ketika hendak pulang ke Cairo, saya dan sepupu menghadapi masalah dengan train yang kami hendak naik. Bermula dengan tiket yang dibeli agak pelik rupa bentuknya hinggalah kami erpaksa tunggu train dari pkl 5 hingga pukul 9.30 dan setelah tunggu berjam-jam, kami tak naik pun train.

Kisahnya begini, Tiket train kami minta sahabat belikan sewaktu kami sampai di stesen keretapi. Mungkin kami beli agak lewat, banyak tiket dah habis. Tapi, tukang beli tiket berjaya mendapat tiket keretapi laju walaupun rupa fizikal tiket agak berlainan. Menurut tukang beli tiket, tiket kami pukul 9.30 menaiki keretapi laju ( tak berhenti stesen lain).Waktu tiket itu dibeli adalah pukul 5 petang. Di sebabkan peraturan mereka di sini tak leh kuar malam tanpa mushrif, sepupu mencadangkan untuk kami tunggu sahaja di stesen. Saya memang tak kesah sebab saya ni jenis belasah jer keluar tak kira masa.Maka, kami pun duduk dan tunggu di stesen keretapi tu. Dalam pukul 8 lebih, ada seorang Ammu (pakcik) tukang jual magazine di sebelah tempat kami duduk tegur. Mugkin dah lama sangat kami duduk di situ tapi tak naik-naik train buat dia pelik. Dia tanya train kami pukul berapa. Kami tunjuk tiket. Ammu tu kata train kami dah lepas. Takkan ada keretapi laju dah lepas pkl 7.30 mlm. Erk! kami tetap menafikan dengan mengatakan ammu kaunter tiket bagitau train akan dtg pkl 9.30. Ammu tu tetap kata kami dah terlepas train. Dia kata kami salah tengok time. aduh! dia sempat suruh org lain tgk tiket train kami dansemua kata train kami dah terlepas.

Tak puas hati dengan orang2 disekeliling kami yang menyokong ammu, kami pergi ke kaunter informasi. Menurut ammu disitu,tiket kami betul pukul 9.30 malam tapi bukan keretapi laju. Tapi keretapi yg lambat sket sebab banyak berhenti2. La...kami dah start konpius. Kami tanya banyak kali sampai ammmu tu pening.huhuhu. Oklah, ammu tu sampai cakap lillahi, baru kami percaya dan kembali duduk menunggu keretapi di bangku menunggu.Ammu magazine tadi kata, nanti bila keretapi datang dia akan suruh kami naik. Dalam masa yang sama ammu tu telah menglamourkan kami dengan berceritakan hal kami yang tak paham bahasa arab sangat dan tatau tiket pukul berapa pada orang2 yang ada di sekitar kedainya. Bila orang pandang kami, kami hanya mampu senyum.Sampaikan ada seorang ammu lain dtg konon2nya dia tau cakap Inggeris. So dia pon cakapla yang keretapi kami dah terlepas in English yang sangat broken dan saya hampir tak paham. Pastu, dia kata dia akan suruh kami naik train bila train kami sampai. Dalam pukul 9.20 sebuah train ala-ala train ayam telah sampai. Ammu2 yg tau kisah kami cepat2 suruh kami naik train tu.

Isk! tiket kami bukan tikat keretapi ayam. (keretapi ayam tu keretapi murah yang orang akan berpusu-pusu naik dan sumbat dalam gerabak tu macam sardin. Dah la gelap takde lampu..)Kami ragu2 nak naik. Kami naik kejap lepas tu terus turun balik. Tak berani naik!takut dia berhenti tatau hala mana.Bila kami turun semula ammu2 kat situ sumer marah2 suruh naik balik. La.... kami yang degil ni terus lari gi tempat lain takmo naik train.Dan terlepas lah kami dengan semua train pada hari itu.

Alternatifnya, kami naik tremco (Van). Huhuhu! dalam tremco tu ada kami berdua jer perempuan. Gerun gak. Tapi takde pilihan dah. Nak taknak kena naik.Maka naiklah kami tremco tu ke kota kaherah. Tremco tu laju gila nak mampus (ehehehe extreme nyer bahasa..sorry)Dah la duduk belakang sekali. Rasa macam naik kuda pun ada gak. Melambung-lambung dibuatnya. Dalam masa 2 jam setengah (sama laju ngan keretapi laju) kami sampai di Cairo.Alhamdulillah, akhirnya sampai gak setelah membuatkan ramai orang risau!

Ok, nanti sambung lagi cerita hari terakhir di Cairo. saya nak pergi beli beg jap. Beli banyak barang sampai tak 'celuih' beg yang di bawa.Kena beli beg baru.

Comments

Sy ada ayah n mak saudara di alex. petronas staff. nnti jom kita pi sana, duk rmh diorg plak. kita jln puas2 kt alex. sy suka alex. sbb at least a bit cleaner n calmer than cairo. haha.

Mi, selamat hari raya. maafkn sy kalau ada salah silap dgn mi ye.
fizz said…
kak mimi...seronok gak dngr citer pasal akak kat sana..nak beli beg eks..ape kata belikan satu utk saya..kihkih :)..bila balik mesia? ade masa lehla kita jumpa
Mimiamilia said…
sarah,
ada part alex yg 'kurang' bersih gak.Ooo..lain kali boleh la kita gi alex.InsyaAllah akan ke mesir lagi ni
Mimiamilia said…
fiza,
beg besar utk letak brg2 yg di shoping di cairo.ehehhee..sini murah bnyk la brg yg diborong
akirasuri said…
Wah!
dah berakhir ya 'cuti' di mesir.
:)

Selamat hari raya mi.
Maaf zahir dan batin.
Mimiamilia said…
cik ati,
ya ya..sudah berakhir.
sedih..
:(
Azhar Ahmad said…
Hohoho, lenkali bawak la kamus arab. Kan senang...
Mimiamilia said…
azhar,
masalahnya saya ni belajar arab fushah. Diorang ni mana reti ckp fushah.Tau cakap ammi jerr..

ehehhee..selamat hari raya!