Kelas Quran

Sudah masuk 3 hari saya di sini. Semuanya berjalan lancar.Subuh tadi saya telah menghabiskan kelas Quran yang ketiga.Alhamdulillah... ustazah puas hati dengan bacaan saya.Cuma kena betulkan sikit-sikit. Jadi, ustazah sarankan saya belajar qiraatul A'shr (Bacaan sepuluh).Rasa seronok sangat dengan peluang ni. Sebelum ni memang tatau qiraat tu pedia.

Sambil ustazh betulkan bacaan, sambil tu dia bagi tafsir ayat-ayat yng dibaca.MashaAllah..rasa Quran tu cantik sangat bahasanya bila ustazah terangkan.Di sebabkan saya tak pandai cakap Arab, ustazah pulak tak pandai cakap Inggeris, saya kena minta tolong adik2 junior kat sini jadi translator.Alhamdulillah ada yang sanggup menolong.Dapatlah saya faham apa yang ustzah cakap.

Hari ketiga di sini saya masih tak ke mana-mana.Jadual yang padat dan adik2 di rumah yang saya tumpang ni tengah exam.Takmo ganggu diorang study. Jadi, saya duk umah jer sambil ulangkaji bacaan yang ustazah dah ajar. Buat masa ni ada 2 huruf yang saya fail nak sebut. Huruf Dhad dan A'in. Asyik salah jer. Bila sebut nama sendiri memang lah fail. Nak sebut Nur I'lmi tu dengan sebutan yang betul, sampai sekarang takbetul-betul lagi. Sampai mula-mula dulu ustazah ingat nama saya Nur A'in sebab salah sebutan.Sekarang bila duk kat umah, sepanjang hari duk asyik belajar sebut huruf-huruf tu. Takperla bersusah payah sket.Ustazah pesan, dia kata..bila belajar quran ni, dapat pahala berganda. Pahala dari bacaan yang dibaca, dan bacaan atas susah payah kita belajar. Allah juga mudahkan jalan ke syurga dan Jibrail akan menebarkan sayap melindungi orang-orang yang belajar ni.MashaAllah... semoga Allah panjangkan umur ustazah supaya dia boleh terus mengajar.Amin..

Okla, nak tido.Petang ada kelas lagi, malam ni kelas arab pulak.

Comments

alhamdulillah saya sokong anda :D
amiza said…
Alhamdulillah mims...jeles betul aku. Kau doa2lah aku dpt gi umrah next year..
Mimiamilia said…
Bro butaseni,
Terima kasih kerana menyokong.Doakan dipermudahkan urusan kat sini.

Long,
InsyaAllah aku selalu doa kita dapat buat umrah sama2.memang hajat aku tahun depan nak gi umrah dgn mama & ayah. InsyaAllah kita doa sama-sama.

Seronok belajar ngaji ni long. Nanti balik insyaAllah aku ajar adik beradik kita ngan mama camner nak baca dengan betul.Sebab ustazah dah pesan, bila habis belajar ni tolong ajar orang2 yang lain.
13may said…
mimi....bangun bangun...saja nak kaco tido ...

hahha hahah :D
Mimiamilia said…
may may ni kaco laa..
esok org nak bgn pagi subuh2 gi kelas..
Nurul said…
mimi..bagusnya...umah adik2 yg mimi tumpang tu malaysian ke?mana kenal ustazah ni?
myjourney said…
bagus mimi, berusahalah caiyok caiyok...
Anonymous said…
mimi kite pun susah sebit ain
SoFie NuR said…
gud luck...:)
Anonymous said…
kak mimiiiiiiiiiiiii...
uuuuuuuuu bestnya diaaaa.. jeles2..

huruf dhad mmg antara huruf yg paling susah nak disebut.. hanya Rasulullah boleh sebut dgn perfect.. gudluck kak mimi!! kecik2 dulu sy belaja berbulan! hehe.. pipi tak kembung2. sy siap main tiup2 pastu kena marah.. =D
Kelas Al-Quran said…
Salam,

Ikuti kelas-kelas pengajian Al-Quran, Tajwid & Bahasa Arab di sekitar Kuala Lumpur, & Selangor
http://KelasQuran.blogspot.com/

Senarai kelas-kelas pengajian Al-Quran dan Tajwid
http://KelasQuran.blogspot.com/search/label/Kelas%20Al-Quran

Senarai kelas-kelas Bahasa Arab
http://KelasQuran.blogspot.com/search/labe...20Bahasa%20Arab

Tafsir Al-Quran
http://KelasQuran.blogspot.com/search/labe...fsir%20Al-Quran

Al-Quran online
http://KelasQuran.blogspot.com/search/labe...-Quran%20Online

Download mp3 Al-Quran
http://KelasQuran.blogspot.com/search/label/mp3

Fadhilat Membaca dan Menghafal Al-Quran
• "Sebaik-baik kamu adalah yang mempelajari Al-Qur'an dan mengajarnya" (Hadith riwayat Bukhari)
• "Mereka yang membaca Al-Qur'an dan dia mahir didalamnya maka ia bersama para malaikat pencatit yang mulia. Mereka yang membaca Al-Qur'an sedangkan ia tidak lancar bacaannya dan payah baginya untuk membaca maka untuknya dua pahala." (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)
• "Bacalah Al-Qur'an kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari Kiamat memberi syafaat kepada pembacanya." (Hadith riwayat Muslim)
• "Tiada ada hasad kecuali pada dua perkara: Orang yang Allah berikan kepadanya Al-Qur'an maka dia membacanya siang dan malam. Dan orang yang Allah berikan kepadanya harta maka ia menafkahkannya siang dan malam." (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)
• "Sesiapa membaca sehuruf dari Al-Qur'an maka untuknya satu kebajikan, dan setiap kebajikan digandakan sepuluh kali. Aku tidak berkata Alif-Lam-Mim itu satu huruf, tetapi Alif adalah huruf, Lam adalah huruf dan Mim adalah huruf." (Hadith riwayat Tarmidzi)
• "Berkata Allah s.w.t.: Sesiapa yang disibukkan dengan membaca Al-Qur'an dan mengingati Aku daripada meminta sesuatu dari Aku, maka Aku akan memberikannya lebih baik dari apa yang diminta oleh orang lain. Dan kelebihan perkataan Allah (Al-Qur'an) atas perkataan-perkataan lain adalah seperti kelebihan Allah atas makhluknya." (Hadith riwayat Tarmidzi)
• Bacalah Al-Qur'an kerana Allah s.w.t tidak mengazabkan hati yang menyimpan Al-Qur'an. Dan sesungguhnya Al-Qur'an ini adalah jemputan Allah. Siapa yang mendatanginya maka ia akan merasa keamanan. Dan sesiapa yang cinta akan Al-Qur'an maka bergembiralah." (Hadith riwayat Ad-Darimy)
http://KelasQuran.blogspot.com/2008/10/fad...l-al-quran.html