Cinta di Haramain III

Aku berada di pusingan terakhir tawaf sunat. Sambil bertawaf sambil cuba mendekatkan diri ke arah kaabah. Aku cuba menyelit-menyelit dikalangan ribuan manusia yang ada hinggalah aku dibawa di hadapan multazam.Ada barisan yang sedang berasak-asak untuk mencium hajarul aswad. Ada orang pesan, jika mahu mencium hajarul aswad, hati mesti bulat.Mesti pergi penuh keyakinan dan keinginan yang tinggi. Aku kumpul semua semangat yang ada. Bismillah...Allahuakbar.

Aku masuk ke dalam barisan wanita. Bermulalah manusia-manusia menghimpitku. Terasa sesak di dada. Aku terus dihimpit dan barisan bergerak perlahan-lahan ke hadapan. Aku dapat melihat kesusahan pengawal yang menjaga Hajarul Aswad mengawal keadaan. Himpitan semakin hebat. Aku semakain hampir. Hanya tinggal seorang wanita Arab dihadapanku. Wanita tersebut agak besar.Aku sudah tercium harum hajarul aswad. Hati terus beristigfar.Ketika itu himpitan semakin dahsyat.

Wanita dihadapanku tidak mahu bergerak.Aku sudah nampak hajarul Aswad tapi tidak dapat mencapai nya. Tiba-tiba terdetik di dalam hati. "Alangkah bagus jika orang Islam beratur, pasti semua akan dapat mencium batu ini". Habis sahaja lintasan hatiku, seorang lelaki meluru ke hajarul Aswad menolak wanita di hadapan ku dan dia terus menolak yang lain-lain apabila ditarik keluar oleh pengawal supaya dia tidak berlama-lamaan mencium hajarul aswad itu.

Aku yang kecil ini dihimpit dan ditolak ke belakang. Sedikit demi sedikit aku menjauhi Hajarul Aswad.
Ah, bukan rezeki ku! Aku redha! Aku tidak cukup kuat hati dan fizikal untuk meneruskannya. Aku mengalah dan melangkah keluar dari barisan terus menuju ke Hijri Ismail.

Aku terus memujuk hati. Mencium Hajarul Aswad itu bukan perkara wajib. Semoga dengan lambaian ku penuh ikhlas pada batu itu, dia dapat menjadi saksi keberadaanku di Mekah ini. Aku masuk ke Hijri Ismail, memanjatkan doa kepada Allah. Semoga Allah ampunkan dosaku. ampunkan dosa ibu bapa ku.Ampunkan dosa kakak dan adikku.Ampunkan dosa sahabat2 ku...

*****************

Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan amalan ibadat Haji kamu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebut dan mengingati Allah (dengan membesarkanNya) sebagaimana kamu dahulu menyebut-nyebut (memuji-muji) datuk nenek kamu, bahkan dengan sebutan yang lebih lagi. Dalam pada itu, ada di antara manusia yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! Berilah kami kebaikan) di dunia". (orang-orang ini diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikitpun kebaikan di akhirat.[2:200]

Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka".  [2:201]

Mereka itulah yang akan mendapat bahagian yang baik dari apa yang telah mereka usahakan; dan Allah amat cepat hitunganNya [2:202]

3 Ayat dari surah Al Baqarah yang dibaca ketika selesai berdoa di hadapan Kaabah ini benar-benar menyentuh hati. Menghitung-hitung kembali, adakah doa ku banyak doa untuk dunia? Di kala itu, air mata mengalir lagi. Aku minta dimudahkan PhDku, aku minta dimudahkan jodohku, Aku minta dimurahkan rezeki ku.Tapi sedikit sahaja doa yang aku minta untuk akhirat. Allah menegurku secara langsung. Dari beribu-ribu ayat yang ada di dalam Al Quran itu, hatiku memilih untuk membaca ayat ini. Astagfirullah.. terus aku bangun solat taubat. Mengharapkan keampunan dan mengharapkan kebahagian di akhirat nanti.

*************

Kakiku melangkah longlai di hari terakhir menjalankan ibadah umrah. Tumitku sudah pecah-pecah. Jari-jari di tapak kaki mula melecet. Aku bersaie dengan penuh kepayahan dan kepenatan. Dalam keadaan tidak bersemangat, tiba-tiba aku mendengar laungan Allahuakbar dan Ya Allah! berkali-kali dari sekumpulan lelaki yang sedang bersaie. Tiba-tiba aku disuntik dengan semangat yang membara.

Aku melambatkan langkahku agar kumpulan tersebut terus ke hadapan menghampiriku. Ketika mereka betul-betul di belakang ku, aku mendengar doa yang dibacakan oleh ketua jemaah tersebut. Doa memohon keamanan di Baitul Maqdis. Shabab (pemuda) dalam jemaah tersebut mengaminkan doa dengan penuh semangat. Doa memohon supaya dimusnahkan zionis Israel! Setiap baris doa di sambut dengan Ya Allah! dengan penuh semangat.

Aku yang longlai kembali segar. Doa yang dibaca bagai terus menusuk ke dalam hati menyuntik semangat untuk terus bersaie.  Tinggal 3 pusingan. Aku bersaie bersama kumpulan ini. Berkongsi semangat mereka dan Alhamdulillah, kaki yang sakit dapat ku lupakan buat seketika. Pertolongan Allah itu datang tanpa di duga, dan tidak kita ketahui caranya.

***************
Malam terakhir, aku berniat untuk beriktikaf di masjid. Aku bawa handphone ku. Sedikit gambar ku ambil sebagai kenangan. Bila jam menunjukkan pukul 1 pagi, aku mengambil keputusan untuk melelapkan mata sebentar di tempat solat wanita. Alarm ku kunci 3.30 pagi. Telefon ku letak di bawah tudung dan mata aku pejamkan lena.

Entah bunyi apa yang buatkan ku terjaga.Sedar-sedar aku meraba-raba di atas karpet mencari telefonku. Astagfirullah! Telefonku tiada! Dalam hati berasa sangat cemas. Adakah Allah tutup pandanganku terhadap telefonku. Aku terus meraba. Menjenguk-jenguk dibawah rak Al quran.Sah! telefonku hilang.

Aku duduk beristigfar. Mengingatkan semula apakah kesalahan yang dilakukan. Mungkin dalam hati siang tadi, ada terdetik mengenai handphone seorang rakan yang tertinggal di dalam bus. Hati terdetik mengatakan perkara tersebut terjadi sebab kawan tersebut asyik bergayut di telefon.Astagfirullah..terus aku bangun solat taubat.Setiap kejadian itu, Allah yang menentukan. Aku hilangkan rasa sedih kehilangan handphone. Aku pujuk hati, Allah mahu aku sedar yang harta dunia ini hanya sementara. Bila-bila masa boleh ditarik semula.

 ****************
Pusingan terakhir tawaf wida' hatiku penuh hiba. Air mata mengalir laju. Sedih meninggalkan Baitulharam. Sungguh-sungguh aku berdoa agar Allah menjemput aku kembali.Sungguh-sungguh juga aku berdoa agar aku mati di sini. Disolatkan oleh ribuan jemaah di dalam Baitulharam..

Baitulharam, aku akan kembali dengan izinNya, Insya Allah...

Comments

Kay said…
semoga kami di sini diberi peluang juga utk berkunjung ke sana... insyaAllah...
Mimiamilia said…
Amin...
Nihlah Insyirah said…
aduh Mimi, tak sabar rasanya hati ni nak ke sana juga.
Ejalz said…
hp hilang ekk.. tu la hilang nomo saya.. takpe..takpe.. takde rezeki kali ni.. insyaAllah jumpa lain kali..
Mimiamilia said…
salam ana,
InsyaAllah ada rezeki pasti akan dijemput Allah ke sana.Ana kena doa bnyk2

Kak ejalz,
tu la pasal..hp hilang.
InsyaAllah nanti mesti kena jumap juga :)