Orang berjaya

"Kau buat apa kat rumah? berangan la tu" Zaa pagi-pagi dah start membebel kat aku di telefon.
"Berangan apa nya?"
"Ala..status kat ym tu."

Aku malas nak menerangkan.Bukan berangan.Aku kemas rumah.Aku re arrange furniture supaya bilik ni luas sket.Ada tempat luas untuk solat jemaah.

Aku bukan berangan.Aku muhasabah diri. Cuba reflect balik apa yang berlaku pada diri.Aku pun tak faham kenapa ada orang pandang sinis bila kita cuba berubah.

Ketika akaun bank aku dibekukan, aku betul-betul rasa bahawa nikmat tu tuhan boleh tarik bila-bila masa. Itu baru duit, jika nikmat iman? nikmat pandangan, nikmat anggota tubuh badan? Semua tu boleh berlaku sekelip mata. Hanya dengan Kun fayakun!

Ketika Ustaz wan ingatkan tentang mati, aku tersentak dari lena. Hayat yang secara purata 60 tahun ni tidak terbanding dengan usia infiniti di akhirat.Tapi persedian untuk 60 tahun lebih banyak dengan untuk kehidupan yang selamanya di akhirat.Itu pun kalau hidup 60 tahun.Kalau esok mati?

Ketika diterang surah Al-Mu'minun ayat 1-11, aku rasa aku adalah loser. Orang berjaya, orang yang cerdik di muka bumi ini orang yang bersedia untuk penghidupan yang infiniti itu.Secara mudah, jika kita diberi 1 ringgit dengan rm10000000 mana kita pilih. Kita mesti pilih yang berjuta-juta kan?Tapi hakikatnya, sekarang ramai yang pilih seringgit itu. Termasuklah aku.

Orang yang berjaya orang yangkhusyuk solatnya.
Orang yang berjaya orang menjauhkan diri dari perkara lagha.
Orang yangberjaya orang menunaikan zakat.
Orang yang berjaya orang memelihara kehormatan diri
Orang yang berjaya orang memeilhara amanah dan janji...

Aku doa semua orang berusaha untuk menjadi orang yang berjaya..semoga aku pun jadi orang yang berjaya.


Comments